Tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw was er een sterke band tussen de horeca en de haven. Er bestonden nog echte zeemanskroegen waar de drank maakte dat men geregeld de avond afsloot door eens flink met elkaar op de vuist te gaan. De opgeroepen politie ontruimde vervolgens routineus met platte pet en lange lat de hele kroeg.

Maar wanneer noem je vandaag de dag, nu zeelieden niet meer van boord mogen, iets nog een havencafé? Ik zou zeggen dat er nu aan drie criteria moet worden voldaan. Als eerste moet de horecagelegenheid dicht bij de werkplek in de haven zijn en je moet er in werkkleding naar binnen kunnen. Ten tweede moet de uitspanning een totaalaanbod hebben van lunchgerechten, overgaand in after-work-borrels tot een dinerkaart, zodat je kunt blijven hangen van de lunch tot sluitingstijd. Tot slot mogen er a.u.b. geen kinderen rondrennen.

Hoge eisen? Welnee, er zijn best nog wel een paar plekken die deze sfeer van de haven met zich meedragen. Het mooiste voorbeeld is wat mij betreft nog steeds Courzand op Heijplaat. Wat ooit de feestzaal was voor de werknemers van de RDM is nu een plek waar havenwerkers, sjorders, roeiers en andere lieden in fluorescerende werkkleding aan de toog zitten. Vanaf 12.00 uur wordt er bier geschonken en Captains Diner misstaat niet op de menukaart.

Een locatie met een heel ander karakter is het wegrestaurant Routiers Maasvlakte, geopend van 05.30 uur tot 23.00 uur. Bedoeld voor chauffeurs, maar ook kantoormensen van de drie nabijgelegen terminals en populair voor een afspraak met hun externe contacten. De reden is simpelweg dat er naast Futureland geen andere openbare gelegenheid in de buurt is waar je elkaar kunt treffen. Hierdoor ontstaat er een mooie mix van chauffeurs in gele hesjes en kantoormensen in grijze kostuums met wit overhemd én stropdas.

Maar de echte ‘place to be’ is en blijft voor mij toch het Scheepvaartkwartier. De werkkleding die daar wordt gedragen is donkergrijs kostuum, wit overhemd maar wel zónder stropdas. Een sector die daar goed is vertegenwoordigd zijn advocaten gespecialiseerd in maritieme zaken en vervoer, ook wel de ‘natte advocatuur’ genoemd. Een uitdrukking die goed past bij het onderwerp van deze column. Gevraagd naar de beste uitspanning voor een lunch wordt unaniem De Ballentent genoemd. En voor ‘after work’ krijgen Loos en Captains Cabin in de Calandstraat de meeste punten.

Een interessante ontwikkeling is dat de ontsluiting van de wijk de afgelopen jaren zo slecht is geworden dat de after-work-borrels steeds langer duren; je komt de wijk tot minstens 19.00 uur toch niet uit. Dus als je  wat langer wilt blijven plakken is dat een prima excuus waar het thuisfront niets tegenin kan brengen.

Over het diner lopen de meningen overigens uiteen. Sommigen geven de voorkeur aan de Harbour Club (what’s in the name?). Anderen noemen Kaat Mossel ‘maar dan moet je wel even rijden’. Het verschil tussen de twee? De clientèle van Kaat Mossel bestaat vrijwel uitsluitend uit mannen. En hoewel de zaak na het vertrek van Joop Zijlaard wat aan elan heeft verloren, is het nog steeds elke lunch en diner helemaal vol.

Bij de Harbour Club komen wel degelijk vrouwen, en wat voor vrouwen. Opgedirkt, kunstnagels en andere ingrepen zijn rijkelijk toegepast. De mannen hebben hun overhemd minsten twee knopen open, dragen dure horloges en natuurlijk is er ‘valet parking’ voor de Porsches en BMW’s. Succes mag daar getoond worden.

Ik heb niet stilgestaan bij zaken als Old Dutch, sociëteiten De Maas en De Harmonie,  Fred, Café Stobbe, het Zalmhuis en al die andere zaken die een eigen en vaak unieke relatie hebben met de haven of de havengemeenschap.

Maar als u er echt niet meer uitkomt: Hotel New York is ook altijd goed: prima eten, goede prijs-kwaliteit verhouding, een groot en gezellig terras en het is ook nog eens een plek zonder kledingvoorschrift waardoor je jezelf mag zijn. Oh ja, er lopen ook kinderen rond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding