In Amsterdam staan belanghebbenden en liefhebbers nu al reikhalzend op de kade uit te kijken naar de ‘World Voyager’, een uit de kluiten gewassen plezierboot van rederij Mystic Cruises die op 18 september op de Passenger Terminal Amsterdam wordt verwacht. Drie dagen later zal in Rotterdam de rode loper worden uitgerold voor de ‘Artania’, een cruiseschip van Phoenix Reisen. Of het uit corona-oogpunt verstandig zou zijn als daarbij reeds het onontkoombare shantykoor op de kade staat te brullen, is de vraag, maar in hun dromen zijn de zangers zich al maandenlang aan het inzingen.

Dat de varende flatgebouwen het ruime sop weer kiezen mét passagiers is, ook al heeft het coronavirus zich bepaald nog niet definitief laten knechten, een aanschouwelijk symbool dat we op zijn minst toe zijn aan het begin van het einde van de coronacrisis. Toen de ellende net was begonnen, ontpopten grote cruiseschepen zich in het kielzog van Wuhan immers als de eerste brandhaarden en symboliseerden ze juist de misère. David en Sally Abel, twee Engelse passagiers die op de ‘Diamond Princess’ zaten toen dat schip begin februari vorig jaar in quarantaine moest bij Yokohama (veertien passagiers overleden) en die allebei met corona in een Japans ziekenhuis belandden, hebben in de Engelse krant The Guardian monter laten weten dat ze alweer vijf cruises hebben geboekt, en ze zijn de folders nog aan het doorbladeren om méér oceaanreizen te plannen.

Critici betitelen cruiseschepen als ‘varende virusfabrieken’ en ‘drijvende petrischalen’, maar over het algemeen wordt nu wat nuchterder naar de cruiseschepen gekeken dan in het begin van de pandemie. Destijds leken de boten samen met Wuhan de gevaarlijkste plekken ter wereld, inmiddels weten we dat het virus overal op de loer ligt. Met de bekende voorzorg – afstand, mondkapjes – hopen de rederijen weer redelijk normaal te kunnen werken. Toch viel op de ‘Carnival Vista’, varend van Texas naar de Caribbean, inmiddels een dodelijk coronaslachtoffer te betreuren, een 77-jarige Amerikaanse. In Europa begon het seizoen door een andere oorzaak verdrietig. Kai Wünsche (81), een bekende Duitse zakenman en multimiljonair, sloeg overboord van de ‘MS Europa’, een Hapag-Lloyd-cruiseschip dat vanuit Hamburg onderweg was naar Antwerpen. Zijn lichaam werd vorige week gevonden op het strand van Terschelling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding