Out of the box in ‘040’

column

Na volle stadions, volle cafés en volle theaters is er deze week ook weer een vol Eindhoven. Na een gedwongen coronabreak van een jaar is de Dutch Design Week daar terug van weggeweest, als trekpleister voor naar verwachting 335.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. De creaties van circa 2600 ontwerpers zijn verspreid door de stad te zien, met op het Ketelhuisplein bijvoorbeeld een huis dat is gebouwd van meer dan honderd natuurlijke bouwmaterialen waaraan geen enkele architect de vingers tot nu toe heeft durven branden, waaronder zeewier en schimmels. Een ‘huis van de toekomst’, maar niet van het met technische snufjes volgestouwde soort waarin wijlen Chriet Titulaer zich thuis zou hebben gevoeld.

Je kunt de ‘DDW’ gerust de hoogmis van het ‘out of the box’-denken noemen. Een Maastrichtse productontwerper-­in-de-dop gaat daarin wel heel ver: hij presenteert in Eindhoven het ‘warehouse full of nothing’, een ruimte vol kartonnen dozen met de opdruk ‘nothing will save the world’. Het is misschien een beetje vreemd voor een afstuderend productontwerper, geeft de Maastrichtenaar toe, maar de ‘massaconsumptiemaatschappij’ heeft al zoveel schade toegebracht aan de aarde, dat het maar beter is om geen producten meer te maken en de bezoekers in Eindhoven dus het totale ‘niets’ te presenteren.

Misschien is het door deze onorthodoxe kijk op de wereld, dat het deze week in Eindhoven met een lampje zoeken is naar ideeën op transportgebied. Drie Nederlandse ontwerpbureau’s presenteren in Eindhoven wel hun idee om boven snelwegen, ter hoogte van de belendende boomtoppen, een ‘ragfijn web’ te spannen, gevuld met materialen om zonne-energie op te wekken, dat tevens vlinders en andere ‘kleine beestjes’ in staat moet stellen om veilig de snelweg over te steken. ‘The Butterfly Effect’, zo heet het project. Het web is volgens de ontwerpers ‘wereldwijd toepasbaar boven infrastructuur’.

DDW’s zijn fantasierijke toekomstbrildragers, maar het in Eindhoven gepresenteerde project ‘Extinction Claims’ van de in New York werkende Italiaanse kunstenaar Paolo Cirio kijkt nadrukkelijk naar het verleden. Cirio wil honderd grote bedrijven aanklagen, met name olie- en gasproducenten, die samen 70% van alle broeikasgassen hebben veroorzaakt. Ze hebben volgens Cirio ‘hun misdadige praktijken tientallen jaren in de doofpot proberen te stoppen’ en een ‘wereldwijde uitstervingscrisis’ teweeg gebracht. Hij wil de bedrijven megaboetes laten betalen om met dat geld bedreigde diersoorten te redden.

Foto: Dutch Design Week / © Hannie Verhoeven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Out of the box in ‘040’ | NT

Out of the box in ‘040’

column

Na volle stadions, volle cafés en volle theaters is er deze week ook weer een vol Eindhoven. Na een gedwongen coronabreak van een jaar is de Dutch Design Week daar terug van weggeweest, als trekpleister voor naar verwachting 335.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. De creaties van circa 2600 ontwerpers zijn verspreid door de stad te zien, met op het Ketelhuisplein bijvoorbeeld een huis dat is gebouwd van meer dan honderd natuurlijke bouwmaterialen waaraan geen enkele architect de vingers tot nu toe heeft durven branden, waaronder zeewier en schimmels. Een ‘huis van de toekomst’, maar niet van het met technische snufjes volgestouwde soort waarin wijlen Chriet Titulaer zich thuis zou hebben gevoeld.

Je kunt de ‘DDW’ gerust de hoogmis van het ‘out of the box’-denken noemen. Een Maastrichtse productontwerper-­in-de-dop gaat daarin wel heel ver: hij presenteert in Eindhoven het ‘warehouse full of nothing’, een ruimte vol kartonnen dozen met de opdruk ‘nothing will save the world’. Het is misschien een beetje vreemd voor een afstuderend productontwerper, geeft de Maastrichtenaar toe, maar de ‘massaconsumptiemaatschappij’ heeft al zoveel schade toegebracht aan de aarde, dat het maar beter is om geen producten meer te maken en de bezoekers in Eindhoven dus het totale ‘niets’ te presenteren.

Misschien is het door deze onorthodoxe kijk op de wereld, dat het deze week in Eindhoven met een lampje zoeken is naar ideeën op transportgebied. Drie Nederlandse ontwerpbureau’s presenteren in Eindhoven wel hun idee om boven snelwegen, ter hoogte van de belendende boomtoppen, een ‘ragfijn web’ te spannen, gevuld met materialen om zonne-energie op te wekken, dat tevens vlinders en andere ‘kleine beestjes’ in staat moet stellen om veilig de snelweg over te steken. ‘The Butterfly Effect’, zo heet het project. Het web is volgens de ontwerpers ‘wereldwijd toepasbaar boven infrastructuur’.

DDW’s zijn fantasierijke toekomstbrildragers, maar het in Eindhoven gepresenteerde project ‘Extinction Claims’ van de in New York werkende Italiaanse kunstenaar Paolo Cirio kijkt nadrukkelijk naar het verleden. Cirio wil honderd grote bedrijven aanklagen, met name olie- en gasproducenten, die samen 70% van alle broeikasgassen hebben veroorzaakt. Ze hebben volgens Cirio ‘hun misdadige praktijken tientallen jaren in de doofpot proberen te stoppen’ en een ‘wereldwijde uitstervingscrisis’ teweeg gebracht. Hij wil de bedrijven megaboetes laten betalen om met dat geld bedreigde diersoorten te redden.

Foto: Dutch Design Week / © Hannie Verhoeven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement