De goedheiligman kennende zal hij de crisis aan boord van de ‘Pakjesboot 12’ net op tijd bezworen hebben, maar met een behouden aankomst is de Sint tegenwoordig nog allesbehalve uit de brand. Niet alleen heeft de zwartepietendiscussie aan zijn gezag getornd, ook de concurrentie van rivaliserende cadeaufestijnen lijkt met het jaar feller te worden.

Hoefde de bisschop van Myra voorheen alleen zijn corpulente Amerikaanse imitator Santa Claus, alias de kerstman, voetje te lichten, de laatste jaren deed het eveneens uit de VS overgewaaide Black Friday ook een beroep op de portemonnee van de Nederlandse consument, zowel in de winkelstraten als online. En dit jaar lijken Nederlandse web- en andere winkels er extra werk van te maken om ook Singles Day (‘vrijgezellendag’) op te poken tot een jaarlijkse traditie. De 11e van de 11e is in China al sinds een kleine drie decennia de uitgelezen dag waarop verstokte vrijgezellen hun vrije leventje vieren en ongewenst alleenstaanden hun onvervulde hunkering naar liefde compenseren door cadeaus voor zichzelf te kopen, maar in de praktijk is iedereen in China op deze dag aan het shoppen en is Singles Day uitgegroeid tot de meest lucratieve dag voor webwinkels ter wéreld.

Dat klinkt als muziek in de oren voor Nederlandse winkelbedrijven, die het begrip ‘Singles Day’ breed interpreteren. Niet alleen smeren ze de dag, net zoals eerder Black Friday, uit over minstens een volle week, hun aanbiedingen richten zich ook lang niet altijd op de doelgroep die hoopt te worden getroffen door de pijl van Cupido. Zo adverteert een bekende Nederlandse webshop met ‘de beste single day deals voor kinderen’. Cadeaus, ze zullen niet snel gaan vervelen, maar aangezien logistieke professoren steeds hebben gezegd dat de congestie in de transportketen wordt veroorzaakt doordat we allemaal tegelijk internetbestellingen doen, is het misschien handig eens een shopfestijn búiten de feestdagenkluwe te plannen. Een emotionele ‘het spijt me’-week in april, een zinderende ‘ik heb de zomer in mijn bol en een gat in mijn hand’-dag op 21 juni: voor de vindingrijke verkoper liggen nog maanden braak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding