Onderhand begint het coronatijdperk op Groundhog Day te lijken, de comedyfilm met Bill Murray en Andie MacDowell waarin de hoofdpersoon elke ochtend opnieuw op dezelfde dag wakker wordt. Ook in december 2021 gooit het coronavirus weer roet in het kerstmaal, moeten vaccins voor een gelukkiger nieuwjaar gaan zorgen en klinkt in Nederland de kritiek dat we later dan de rest van Europa zijn begonnen met prikken. Zelfs de hoofdrolspelers zijn dezelfde als een jaar geleden. Alleen noemen we het vaccineren nu ‘boosteren’ omdat de eerste priksessies niet de mokerslag tegen het virus bleken.

Een van de vaccinnieuwtjes van deze week kwam uit de Belgische havens, waar een welkomstmatje werd klaargelegd voor zeevarenden van alle nationaliteiten die interesse hebben in een ‘boosterprik’. Ook dat zorgde voor een déjà vu-gevoel: eerder hadden de havens van Rotterdam en Amsterdam al zo’n ruimhartige prikcampagne. Terwijl de vraag hoeveel we nog moeten prikken om uit de penarie te geraken steeds groter wordt, wordt het vaccineren steeds meer opgedrongen. Hopelijk wordt de laatste horde, die van de verplichting, niet genomen, want begrip voor mensen die het vaccin om welke reden dan ook niet willen, blijft op zijn plaats. Het is bijvoorbeeld heel begrijpelijk dat mensen het griezelig vinden dat in coronavaccins voor het eerst op zo’n massale schaal nanodeeltjes zijn gebruikt, piepkleine deeltjes om de werkzame stoffen door het lichaam te transporteren, de absolute tegenpolen van het 24.000 teu-containerschip.

DB Cargo is een van de bedrijven die in een nieuwe campagne mensen oproept om zich te laten vaccineren. ‘Impfen is güter’, aldus de slogan van het spoorbedrijf. Het lijkt mij beter als vervoerders zich niet bezighouden met het geven van medisch advies, maar zich beperken tot het vervoeren van de spullen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement