Als je eten staat te koken en je een ingrediënt mist, staat de flitsbezorger binnen tien minuten met een vers bosje peterselie voor je deur. Deze week las ik dat flitsbezorger Gorillas zelfs binnen tien minuten kerstbomen bezorgt. Instant-bezorging is natuurlijk niet nieuw. Al in 1999 startte Jitse Groen Thuisbezorgd.nl, inmiddels de grootste eetbestelsite ter wereld. Later volgden Take Away, Just Eat en varianten als NY Pizza. Flitsbezorging is een volgende zet van een slimme online-strategie, die zich in dit geval richt op jongeren die supermarktartikelen willen bestellen. Gezien het succes van deze vorm van flitsbezorging is duidelijk dat het in een behoefte voorziet.

Persoonlijk zet ik er wel vraagtekens bij. In Nederland hebben we de meeste supermarktlocaties per vierkante kilometer van Europa. Hoezo kun je niet gewoon de straat oversteken en dat bosje peterselie uit het schap halen? Vermoedelijk is het een generatiedingetje. Onderzoek van GfK wijst uit dat vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar in de Randstad veel gebruikmaken van flitsbezorging. Vier op de vijf inwoners van Amsterdam en Rotterdam zijn bekend met de mogelijkheid om last minute boodschappen te laten bezorgen, zo blijkt uit onderzoek dat het FD onlangs deed. Navraag leert overigens dat ook mijn eigen kinderen aan flitsbezorging doen. Daarover heb ik een serieuze discussie gevoerd. Leuk om te doen en hun versie te horen, maar ik heb hen denk ik niet ervan kunnen overtuigen om uit de luie stoel te komen.

Het straatbeeld van de grote steden in ons land wordt inmiddels bepaald door flitsbezorgers. Er racen nu bezorgers in het zwart (Gorillas), paars (Getir), roze (Flink) en blauw (Zapp) met impulsbestellingen rond. Behalve met verschillende kleuren proberen flitsbezorgers zich onderling te onderscheiden met eigen openingstijden, bezorgkosten, minimale bestelbedragen en levertijden. Geloof het of niet, het kan in enkele gevallen nog korter dan tien minuten. Ze opereren vanuit zogenoemde dark stores, waar je aan de buitenkant niet kunt zien wat er achter de deur gebeurt. Gezien het beperkte assortiment dat met de elektrische fiets wordt geleverd, vraag je je wel af: hoe doet Gorillas dat met die kerstbomen eigenlijk?

De opkomst van flitsbezorging wordt natuurlijk nauwgezet in de gaten gehouden door de grootgrutters. Voor hen is het belangrijk te weten in hoeverre de flitsbezorgers van nu zich verder gaan ontwikkelen in assortiment, locaties en reikwijdte. Zijn het de serieuze concurrenten van morgen? Ook flitsbezorgers krijgen immers waardevolle digitale informatie van consumenten en zullen hun assortimenten hier op gaan afstemmen. Jumbo heeft in september aangegeven te twijfelen of het moet inhaken bij de flitsbezorging. Het bedrijf zet vraagtekens bij de maatschappelijke gevolgen en het verdienmodel.

Tijs Rotmans van consultancybureau The Pricing Company stelt dat flitsbezorgers nog voldoende mogelijkheden hebben om aan hun verdienmodel te sleutelen door een slimmere samenstelling van productpakketten te bewerkstelligen tegen hogere bezorgprijzen. En investeerders lijken overtuigd van de succesformule, gezien de honderden miljoenen die alleen al dit jaar zijn overgemaakt naar de flitsbezorgers. De waarde van de Turkse flitsbezorger Getir wordt nu geschat op 7,5 miljard dollar. Ik ben benieuwd welke kleuren we over vijf jaar in de stad nog zien rondfietsen, want op termijn is een consolidatie te verwachten.

Het woord maatschappelijk is al eerder gevallen. Het straatbeeld mag dan kleurrijker worden, er moet ook serieus worden gekeken naar de arbeidsvoorwaarden en de verkeersveiligheid met zo’n 50.000 flitsbezorgers dagelijks op weg. Dat vergt verstandig beleid. En we hebben als consument ook nog altijd een keuze. Misschien die kerstboom dit keer toch maar zelf halen.

Bart Banning, sectorbanker transport & logistiek

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement