Fasten your seatbelt, expediteur!

TON & teu

In het laatste kwartaal van 2021 waren er veel overnames in de zee- en luchtvrachtexpeditie. Opvallend was de koop door Maersk van het Duitse Senator, waarmee de Deense reder zijn luchtvrachtactiviteiten wil versterken. Verder kwamen Duitse en Nederlandse expediteurs erachter dat Hamburg Süd, een Maersk-dochter, niet meer zomaar capaciteit beschikbaar stelt aan hen. Die wordt allereerst aan de grote klanten, verladers, gegund.

Maersk wil in zijn meerjarenstrategie uitgroeien tot een techbedrijf in plaats van een exclusieve containervervoerder, iets wat blijkens geruchten al tot onrust heeft gezorgd onder het personeel. Die onrust is begrijpelijk, want veranderingen zijn nu eenmaal bedreigend voor veel mensen, maar het is toch de weg die grote logistieke bedrijven moeten kiezen om in deze digitale en transparante wereld te kunnen overleven. Er komt een einde aan de ondoorzichtige praktijken van veel spelers in de logistieke keten en dat is goed nieuws. Expediteurs zullen zich moeten aanpassen aan die nieuwe digitale wereld, willen ze nog een meerwaarde hebben voor de verladers.

Integrators als FedEx en UPS gingen ruim dertig jaar geleden Maersk en co al voor door zich in het pakket- en luchtvrachtvervoer te etaleren als techbedrijf. Dat heeft er toen in geresulteerd dat de luchtvaartmaatschappijen in een mum van tijd hun lucratief expresvervoer verloren aan deze koeriers. Drie decennia later vindt iedereen het doodnormaal dat deze expresvervoerders het pakketvervoer volledig transparant (qua prijs en zendinginformatie) afwikkelen.

In toenemende mate is in de logistiek de kwaliteit van de informatie belangrijk, onder meer om stagnatieproblemen voor te zijn. Dat gaat over alle transportmodaliteiten heen. Er is in de logistiek geen andere weg dan investeren en innoveren via technologie. Wie dat niet heeft begrepen, graaft zijn eigen graf. Expediteurs over de hele wereld moeten zich dan ook zorgen maken over de dadendrang bij en door Maersk. Niet alleen in de zeevracht, maar ook in de luchtvracht worden de expediteurs steeds meer geconfronteerd met partijen die de tussenhandel (lees: de expediteurs) zien als een onnodige en achterhaalde kostenpost.

Zo durf ik gerust te voorspellen dat het een kwestie van tijd is voor bijvoorbeeld Lufthansa, Qatar Airways of een Chinese airline via het eigen digitale platform rechtstreekse boekingen van verladers gaat accepteren en daarmee expediteurs buitenspel zet. Een luchtvaartmaatschappij zet zo haar eigen transparante logistieke keten op.

De verlader wordt steeds veeleisender en wenst up-to-date ladinginformatie en efficiency tegen een redelijke kostprijs. Het feit dat een aantal grote ladingaanbieders expertise uit de expeditiewereld nu zelfs overneemt (zie de laatste ton & teu van Peter Colon vorige week) laat zien dat de transportwereld ingrijpend aan het veranderen is. Logistiek en zeker expeditie is straks nog maar deels mensenwerk. De expediteur zal niet langer de oude regisseur van de transportketen zijn, want die rol wordt grotendeels overgenomen door de techniek.

Als deze tech-revolutie in de logistiek zich dit jaar doorzet en de expediteurs slechts genoegen nemen met het overnemen van andere expediteurs om meer volume te kopen en ze geen diepte-investeringen doen in technologie, dan zou 2022 weleens het jaar kunnen worden van het begin van het einde van de tussenhandel in de transportsector. Fasten your seatbelt, expediteur!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Fasten your seatbelt, expediteur! | NT

Fasten your seatbelt, expediteur!

TON & teu

In het laatste kwartaal van 2021 waren er veel overnames in de zee- en luchtvrachtexpeditie. Opvallend was de koop door Maersk van het Duitse Senator, waarmee de Deense reder zijn luchtvrachtactiviteiten wil versterken. Verder kwamen Duitse en Nederlandse expediteurs erachter dat Hamburg Süd, een Maersk-dochter, niet meer zomaar capaciteit beschikbaar stelt aan hen. Die wordt allereerst aan de grote klanten, verladers, gegund.

Maersk wil in zijn meerjarenstrategie uitgroeien tot een techbedrijf in plaats van een exclusieve containervervoerder, iets wat blijkens geruchten al tot onrust heeft gezorgd onder het personeel. Die onrust is begrijpelijk, want veranderingen zijn nu eenmaal bedreigend voor veel mensen, maar het is toch de weg die grote logistieke bedrijven moeten kiezen om in deze digitale en transparante wereld te kunnen overleven. Er komt een einde aan de ondoorzichtige praktijken van veel spelers in de logistieke keten en dat is goed nieuws. Expediteurs zullen zich moeten aanpassen aan die nieuwe digitale wereld, willen ze nog een meerwaarde hebben voor de verladers.

Integrators als FedEx en UPS gingen ruim dertig jaar geleden Maersk en co al voor door zich in het pakket- en luchtvrachtvervoer te etaleren als techbedrijf. Dat heeft er toen in geresulteerd dat de luchtvaartmaatschappijen in een mum van tijd hun lucratief expresvervoer verloren aan deze koeriers. Drie decennia later vindt iedereen het doodnormaal dat deze expresvervoerders het pakketvervoer volledig transparant (qua prijs en zendinginformatie) afwikkelen.

In toenemende mate is in de logistiek de kwaliteit van de informatie belangrijk, onder meer om stagnatieproblemen voor te zijn. Dat gaat over alle transportmodaliteiten heen. Er is in de logistiek geen andere weg dan investeren en innoveren via technologie. Wie dat niet heeft begrepen, graaft zijn eigen graf. Expediteurs over de hele wereld moeten zich dan ook zorgen maken over de dadendrang bij en door Maersk. Niet alleen in de zeevracht, maar ook in de luchtvracht worden de expediteurs steeds meer geconfronteerd met partijen die de tussenhandel (lees: de expediteurs) zien als een onnodige en achterhaalde kostenpost.

Zo durf ik gerust te voorspellen dat het een kwestie van tijd is voor bijvoorbeeld Lufthansa, Qatar Airways of een Chinese airline via het eigen digitale platform rechtstreekse boekingen van verladers gaat accepteren en daarmee expediteurs buitenspel zet. Een luchtvaartmaatschappij zet zo haar eigen transparante logistieke keten op.

De verlader wordt steeds veeleisender en wenst up-to-date ladinginformatie en efficiency tegen een redelijke kostprijs. Het feit dat een aantal grote ladingaanbieders expertise uit de expeditiewereld nu zelfs overneemt (zie de laatste ton & teu van Peter Colon vorige week) laat zien dat de transportwereld ingrijpend aan het veranderen is. Logistiek en zeker expeditie is straks nog maar deels mensenwerk. De expediteur zal niet langer de oude regisseur van de transportketen zijn, want die rol wordt grotendeels overgenomen door de techniek.

Als deze tech-revolutie in de logistiek zich dit jaar doorzet en de expediteurs slechts genoegen nemen met het overnemen van andere expediteurs om meer volume te kopen en ze geen diepte-investeringen doen in technologie, dan zou 2022 weleens het jaar kunnen worden van het begin van het einde van de tussenhandel in de transportsector. Fasten your seatbelt, expediteur!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement