Eerst vracht, dan vakantie

RAAD & recht

Het zal niemand ontgaan zijn: de vliegvakanties vanaf Schiphol zijn weer op gang gekomen. De boodschap van de vakantieganger is duidelijk. Naar de zon, met als gevolg lange wachtrijen tot vér buiten de vertrekhal, afgelaste of vertraagde vluchten en dan toch boze passagiers. Hoe het zó mis kon gaan in de keten, dat wordt nog uitgezocht. Maar in ieder geval zijn er alvast excuses van de directie van Schiphol en klonk er vermanende taal van minister Mark Harbers van Infrastructuur aan het adres van de luchthaven.

Intussen wordt zo de slotproblematiek op Schiphol weer actueel, want de luchthaven heeft ook te maken met een ontbrekende natuurvergunning die mogelijk leidt tot honderdduizend minder vluchten. Hoe gaan we dan straks post-corona om met de slot-schaarste op Schiphol? Hoe gaat daarbij de verdeling van slots tussen passage en vracht eruitzien?

Door corona is inmiddels het besef ingedaald dat de vrachtvliegtuigen een onmisbare en stabiele schakel vormen in de afwikkeling van de mondiale supply chain en dat ze met een gering aantal vluchten een enorme economische toegevoegde waarde genereren. Vakantievluchten daarentegen zijn ondanks hun populariteit economisch weinig relevant voor Nederland. Het grote verschil in toegevoegde waarde tussen beide segmenten zou rechtvaardigen dat passage een stapje terugdoet ten gunste van de vracht.

Dit alles was voor Schiphol al ruimschoots vóór corona duidelijk en reden om te werken aan een plan om het aantal passagiersvluchten iets de beperken, waardoor de vrachtvluchten meer ruimte op de luchthaven zouden krijgen. Daarbij zou een zogeheten vrachtpool worden geïncorporeerd in de capaciteitsdeclaratie, de tweemaal per jaar vast te stellen capaciteit aan slots van de luchthaven. Door corona belandde dat plan in de ijskast. Het is nu tijd om het daar zo snel mogelijk weer uit te halen.

Er zijn mitsen en maren. De vrachtpool kán juridisch niet, volgens de (voormalige) minister van Infrastructuur, omdat die in strijd is met de Europese Slotverordening. De minister beriep zich daarbij op een advies van de Landsadvocaat. Het tegendeel wordt beweerd door andere juristen, maar het advies van de Landsadvocaat blijft geheim. Dat schiet dus niet op.

Hoe nu verder? Een doorbraak lijkt alleen te kunnen worden geforceerd door Schiphol. Want de capaciteitsdeclaratie wordt alleen door de luchthaven vastgesteld, niet door de minister of luchtvaartmaatschappijen. Wel kan de minister een bindende aanwijzing geven bij het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie. Die aanwijzing kan gegeven worden in geval van strijd met de slotverordening. Als de minister de juridische argumenten niet wil prijsgeven, moet Schiphol de vrachtpool maar incorporeren in de capaciteitsdeclaratie en afwachten of de minister met een bindende aanwijzing komt.

Maar laten we vooral opschieten. De geopolitieke ontwikkelingen in Oost-Europa hebben nog urgenter gemaakt dat we in actie komen. Ook als het gaat om hulpgoederen en het in stand houden van de internationale handelsstromen. Daar hebben wij vooral vrachtvliegtuigen voor nodig en geen vakantiecharters.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Eerst vracht, dan vakantie | NT

Eerst vracht, dan vakantie

RAAD & recht

Het zal niemand ontgaan zijn: de vliegvakanties vanaf Schiphol zijn weer op gang gekomen. De boodschap van de vakantieganger is duidelijk. Naar de zon, met als gevolg lange wachtrijen tot vér buiten de vertrekhal, afgelaste of vertraagde vluchten en dan toch boze passagiers. Hoe het zó mis kon gaan in de keten, dat wordt nog uitgezocht. Maar in ieder geval zijn er alvast excuses van de directie van Schiphol en klonk er vermanende taal van minister Mark Harbers van Infrastructuur aan het adres van de luchthaven.

Intussen wordt zo de slotproblematiek op Schiphol weer actueel, want de luchthaven heeft ook te maken met een ontbrekende natuurvergunning die mogelijk leidt tot honderdduizend minder vluchten. Hoe gaan we dan straks post-corona om met de slot-schaarste op Schiphol? Hoe gaat daarbij de verdeling van slots tussen passage en vracht eruitzien?

Door corona is inmiddels het besef ingedaald dat de vrachtvliegtuigen een onmisbare en stabiele schakel vormen in de afwikkeling van de mondiale supply chain en dat ze met een gering aantal vluchten een enorme economische toegevoegde waarde genereren. Vakantievluchten daarentegen zijn ondanks hun populariteit economisch weinig relevant voor Nederland. Het grote verschil in toegevoegde waarde tussen beide segmenten zou rechtvaardigen dat passage een stapje terugdoet ten gunste van de vracht.

Dit alles was voor Schiphol al ruimschoots vóór corona duidelijk en reden om te werken aan een plan om het aantal passagiersvluchten iets de beperken, waardoor de vrachtvluchten meer ruimte op de luchthaven zouden krijgen. Daarbij zou een zogeheten vrachtpool worden geïncorporeerd in de capaciteitsdeclaratie, de tweemaal per jaar vast te stellen capaciteit aan slots van de luchthaven. Door corona belandde dat plan in de ijskast. Het is nu tijd om het daar zo snel mogelijk weer uit te halen.

Er zijn mitsen en maren. De vrachtpool kán juridisch niet, volgens de (voormalige) minister van Infrastructuur, omdat die in strijd is met de Europese Slotverordening. De minister beriep zich daarbij op een advies van de Landsadvocaat. Het tegendeel wordt beweerd door andere juristen, maar het advies van de Landsadvocaat blijft geheim. Dat schiet dus niet op.

Hoe nu verder? Een doorbraak lijkt alleen te kunnen worden geforceerd door Schiphol. Want de capaciteitsdeclaratie wordt alleen door de luchthaven vastgesteld, niet door de minister of luchtvaartmaatschappijen. Wel kan de minister een bindende aanwijzing geven bij het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie. Die aanwijzing kan gegeven worden in geval van strijd met de slotverordening. Als de minister de juridische argumenten niet wil prijsgeven, moet Schiphol de vrachtpool maar incorporeren in de capaciteitsdeclaratie en afwachten of de minister met een bindende aanwijzing komt.

Maar laten we vooral opschieten. De geopolitieke ontwikkelingen in Oost-Europa hebben nog urgenter gemaakt dat we in actie komen. Ook als het gaat om hulpgoederen en het in stand houden van de internationale handelsstromen. Daar hebben wij vooral vrachtvliegtuigen voor nodig en geen vakantiecharters.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement