De als peperduur bekend staande Chinese vaas spreekt altijd tot de verbeelding; Jos Brink zou in de 80’s in ‘Wedden dat . . .?’ ongetwijfeld gretig een plekje hebben ingeruimd voor trucks die zich tussen prijzig porselein doorwurmen, met panellid Horst Tappert gespannen toekijkend: zou ‘zijn’ weddenschap lukken?

Een Amerikaanse krant vond het Einride-filmpje ‘mesmerizing’, betoverend dus, maar niet iedere eenentwintigste-eeuwer zal misschien net zo opgewonden met de neus tegen het beeldscherm geplakt zitten als in het Wedden dat . . .?-tijdperk. Menig modern mediaconsument zal het 50 seconden tellende filmpje na het paar tellen wegklikken in de wetenschap dat er vast geen in gruzelementen vallende vazen in te zien zijn, omdat het bedrijf de beelden in dat geval niet trots op internet zou hebben gezet. Ook voel je als gepokte en gemazelde eenentwintigste-eeuwer aan je water, dat de ‘Chinese vazen’ vermoedelijk geen topstukken uit het Göteborgs Konstmuseum zijn, maar eerder zullen zijn opgeduikeld uit een Ikea-magazijn.

Wat onmiskenbaar overeind blijft staan, is dat de technologische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit knap zijn. Zo maakt de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai goede sier met zijn ontwerpen voor de ‘Walking Car’, officieel de ‘Elevate’ gedoopt, een wagen op poten die qua uiterlijk herinneringen oproept aan films als ‘Star Wars’ en ‘War of the Worlds’ maar die met zijn speciale vaardigheden – over een kloof springen, door water waden, een trap beklimmen – volgens de ontwerpers juist vredelievende toepassingen kent. Zo is er al een illustratie van een Lopende Taxi die de trappen van een New Yorks appartementencomplex opklimt om een passagier in een rolstoel op te halen. Vorig jaar introduceerde Hyundai het ontwerp voor een onbemande robotwagen, de ‘Tiger’, voor het bezorgen van vracht in onherbergzame gebieden.

Onherbergzaam kan je de door corona en oorlog geplaagde aarde zeker noemen, maar ook in juni moeten onze goederen gewoon nog door truckers van vlees en bloed bezorgd worden, en dat met historisch ernstige chauffeurstekorten. Dat ondanks alle logistieke hindernissen onze supermarktschappen nog steeds goed gevuld zijn, is voorlopig nog wel de grootste stunt van allemaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement