Zodra er sprake is van vervoer over zee is men – bijvoorbeeld – geneigd om altijd de condities FOB, CFR en CIF te gebruiken. Er is op zich niets fout met deze drie alleszins populaire Incoterms ware het niet dat de transportmodaliteit ‘Multimodaal Transport’ een soort vervoer is die – onder leiding van de MTO (Multimodal Transport Operator) – niet overweg kan met slechts één transportvorm. De definitie luidt dan ook: ‘Multimodaal Transport is een zelfstandige transportmodaliteit waarbij gebruik wordt gemaakt van minimaal twee transportvormen binnen hetzelfde transportsysteem  (de container dus) gedekt door één en hetzelfde vrachtcontract.’

Bijna elk connossement voorziet daar dan ook in. Het unimodale connossement loopt wat het transport betreft van de uitgaande tot de inkomende haven. Het voortraject van het terrein van de verkoper naar de laadhaven en het doortraject van de haven van de bestemming tot de plaats van  bestemming hoort daar niet bij. Het multimodale connossement biedt ruimte aan de plek waar de goederen in ontvangst werden genomen ten vervoer en aan de uiteindelijke plaats van daadwerkelijke aflevering.

Een ‘modern’ connossement biedt beide mogelijkheden. De exclusief maritieme Incoterms FAS – FOB maar vooral CFR en CIF slaan het voor – en doortraject in z’n geheel over. De niet-exclusief maritieme Incoterms FCA – CPT – CIP – DAP – DPU en DDP houden zich met zowel de laadhaven – de bestemmingshaven als het voor – en natraject bezig. Het betekent dus kort gezegd dat  een 40ft container zijn reis al begint nadat deze geladen is op het terrein van de verkoper en dat deze reis pas eindigt als de goederen aankomen op de plaats van bestemming. Het connossement dekt dus het hele transporttraject van begin tot eind.

Dat de MTO het eerste en/of het laatste deel uitbesteedt is zeker niet verwonderlijk. Maar het hoort er bij wat zijn opdracht en verantwoordelijkheid betreft. En dat kan ook. Het schijnt echter nog steeds een procedure te zijn die een bepaalde vrees voor het onbekende oproept. Vooral het voorvervoer komt daardoor in de verdrukking. Degene die multimodaal vervoer aanbiedt zal het ook overeenkomstig de bedoelingen dienen uit te voeren. Het moet niet zo zijn dat, als er ook maar iets misgaat, het voorvervoer ineens de schuld krijgt en dat er niemand blijkt te zijn die de verantwoordelijkheid daarvoor heeft aanvaard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement