Een van de terreinen waarop dit waarschijnlijk onvermijdelijk is, is de overschakeling naar elektrisch rijden, en dan met name de inzet op batterij-elektrisch (BEV). Nu elektrische bestelauto’s eindelijk aantrekkelijk zijn om in te zetten in de dagelijkse praktijk, met lagere totale eigendomskosten (TCO) en een stevig bereik, en ook elektrificatie in het zwaardere segment langzaam van de grond komt, duiken er weer nieuwe knelpunten op die grote belemmeringen opwerpen.

De belangrijkste is toch wel die beschikbaarheid van voldoende stroom. Doordat de investeringen in het landelijke stroomnet jarenlang zijn achtergebleven, komt de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding te laat om bij de invoering van de 25 zero-emissiezones in Nederlandse steden voldoende laadcapaciteit beschikbaar te hebben voor dit deel van het wagenpark. Logistieke bedrijven moeten soms jaren wachten op verzwaring van de aansluiting, waardoor het onmogelijk is om het eigen wagenpark met snelladers te laden.

En problemen doen zich ook op andere belangrijke terreinen voor. Met name de dreigende tekorten aan grondstoffen voor accu’s en andere onderdelen werpen een drempel op voor de noodzakelijke exponentiële groei van BEV-voertuigen. Nu we in deze situatie zijn beland, is het de moeite waard om met een nieuwe blik te kijken naar de strategie rond elektrificatie. Op dit moment wordt volop ingezet op BEV-voertuigen voor logistiek in de ZE-zones. Echter, als het niet meer lukt om je wagenpark ‘s nachts te laden en accu’s door de grondstoffencrisis veel kostbaarder worden, dan wordt waterstof nu toch aantrekkelijker. In eerste instantie als transitiebrandstof om de periode van dure accu’s en onvoldoende netcapaciteit te overbruggen.

Daar zijn twee belangrijke overwegingen bij te geven. Waterstof kan geproduceerd worden op locaties en op tijdstippen waar nog ruimte in het stroomnet is. Daardoor blijft er op het dichtgeslibde net voldoende capaciteit beschikbaar voor stroomafnemers zonder goed alternatief. Ook heeft de waterstofauto maar een kleine accu, waardoor ook op deze grondstoffen bespaard wordt. Het is niet voor niets dat truckfabrikanten als Volvo en DAF, en ook een specialist als het Nederlandse Hyzon, in waterstoftrucks investeren. Inmiddels levert Peugeot de e-Expert Hydrogen-besteller aan klanten in Frankrijk en Duitsland. Dus ook in de markt van bestelauto’s is beweging.

Ondanks de minder grote efficiency van de waterstofketen, zijn er allerlei operationele voordelen die deze technologie interessant maken om in een transitieperiode in te zetten. Zeker in de periode waarin het laden van elektrische bestelbussen op de eigen locatie praktisch onmogelijk is door het krakkemikkige stroomnet, is het interessant om te kijken naar voertuigen die door groene waterstof worden aangedreven. Op langere termijn staat of valt deze technologie met voldoende beschikbaarheid van groene waterstof, anders blijven de CO2-doelstellingen te veel uit beeld. Het is slim om niet alle eieren in één mandje te stoppen en waterstof als volwaardig alternatief naast BEV te blijven ontwikkelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement