Sterker, die vlieger komt de laatste tijd alleen maar moeizamer van de grond, volgens de dinsdag gepubliceerde J.D. Power 2022 U.S. Initial Quality Study, een onderzoeksrapport waarin op basis van consumentenervaringen een actueel beeld wordt geschetst van de kwaliteit van nieuw gekochte auto’s. ‘De wereld maakte een pandemie mee, en de initiële autokwaliteit werd er ziek van’, zo luidt vertaald de titel van het persbericht dat die wereld werd ingestuurd door initiatiefnemer J. D. Power, een soort Consumentenbond in de VS die de meeste bekendheid geniet door zijn recensies van auto’s.

De wereldwijde supply chain-problemen hebben ook in de autoshowrooms toegeslagen, zo maken de J. D. Power-onderzoekers duidelijk. Bevoorradingsperikelen, recordprijzen, personeelsproblemen: alle horzels die ons tijdens de coronacrisis zijn gaan plagen, zijn ook doorgedrongen tot de nieuwe auto’s. Gemiddeld constateerden de Power-vorsers 180 problemen per 100 auto’s, het slechtste resultaat in de 36-jarige geschiedenis van het consumentenonderzoek. Verstoringen in de supply chain, en met name de tekorten aan microchips, hebben autofabrikanten volgens de consumentenorganisatie genoopt om alternatieve manieren te zoeken om hun klanten toch auto’s te kunnen blijven leveren. Soms worden auto’s nu verscheept terwijl sommige accessoires nog niet geïnstalleerd zijn en wordt later in de keten met de klant afgestemd hoe het alsnog tot de aflevering van een complete auto kan komen.

De ‘infotainment’ in de auto’s is volgens J. D. Power het grootste probleemgeval. Ook batterij-elektrische auto’s (BEVs) hebben relatief veel problemen: 240 per 100 auto’s. Tesla, voor het eerst meegenomen in de studie, heeft er 226 per 100, al tekent J. D. Power erbij aan dat het van Tesla geen toegang krijgt tot bepaalde gegevens en dat de automaker een award daarom op zijn buik kan schrijven. De award voor best presterende merk gaat wel naar Buick: auto’s van dat merk uit Detroit hadden ‘maar’ 139 problemen per 100 auto’s. Ook onder meer BMW en Toyota scoorden beter dan gemiddeld. Volkswagen en Volvo bungelen onderaan de lijst met 230 en 256 problemen per 100 auto’s. J. D. Power stelt vergoelijkend, dat het vanwege de vele ‘uitdagingen’ eigenlijk op slechtere resultaten had gerekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement