Voor maritieme evenknieën van weetjesmagneten als pop­professor Leo Blokhuis en hersenprofessor Erik Scherder zal het antwoord gesneden koek zijn, maar het is ook de doorsnee scheepsliefhebber meteen wel duidelijk dat het in elk geval niet die containerreus ‘MSC Diletta’ van hiernaast is die afgelopen weekend zelfs de belangstelling van de NOS trok omdat het vaartuig, citaat, ‘langs de bodem van de Westerschelde scheerde’. Zestien meter diepte, het is eigenlijk kinderspel. Zestien meter, dat doet voetbalfans automatisch denken aan het ‘zestienmetergebied’, de zone voor het voetbaldoel met daarin de op elf meter afstand van de doellijn gesitueerde ‘penaltystip’. Een afstand zo kort dat zelfs een amateur de ‘lederen knikker’ fluitend achter iedere met een miljoenensalaris gezegende topkeeper moet kunnen schieten.

Wie in een digitale zoektocht naar het diepst stekende schip aller tijden navigeert op Google, krijgt als antwoord de ‘Seawise Giant’ gepresenteerd, een supertanker die in de loop van zijn carrière superveel namen had, waaronder ook ‘Knock Nevis’ en ‘Jahre Viking’. Een bakbeest van een boot met een roemruchte geschiedenis. Het schip werd in 1988 tijdens de Iran-Irak Oorlog gebombardeerd door de Irakese luchtmacht, zonk, werd total loss verklaard en liet zich daarna weer naar boven takelen en repareren om vervolgens, alsof er niets gebeurd was, door te varen onder nog maar eens een nieuwe naam, ‘Happy Giant’.

De in 2010 uiteindelijk onder de naam ‘Mont’ gesloopte supertanker tikte een diepgang van 25 meter aan. Diep. Maar het kan altijd nog dieper. Baas boven baas lijkt toch een reus te zijn die nog wel actief is: de ‘Pioneering Spirit’, alias ‘het grootste werkschip ter wereld’, van Edward Heerema’s offshore-dienstverlener Allseas. In een officieel Maltezer onderzoeksrapport van vorig jaar wordt aangegeven dat het vaartuig ‘operating drafts’ heeft die variëren van 10 tot 27 meter. Van dergelijke maritieme krachtpatserij wordt Rotterdam met zijn Maasvlaktes niet snel zenuwachtig, maar elders noopt de schaalvergroting veel havenmanagers om de duimstok in het water te steken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement