FOB truck, FOB Plane, FOB Schuur bijvoorbeeld bestaan niet en hebben ook nooit bestaan. FOB is een exclusieve maritieme conditie en kan niet worden toegepast bij weg-, spoor- en luchtvervoer. Alleen over water van haven tot haven, samen met zijn collega’s of zo je wilt ‘kinderen’ CFR en CIF die dus ook maar beperkt bruikbaar zijn.

Ik denk dat FOB zich ook helemaal niet thuis voelt bij een CIM of een CMR of een AWB vrachtcontract. Als de koper die bij FOB verplicht is een vrachtcontract te sluiten, één van de eerder genoemde vrachtcontracten zou ontvangen, dan zou hij zijn rug moeten rechten en prompt weigeren dit aan te nemen. Belangrijk is nog om de transportmodaliteit Multimodaal Vervoer er nog even bij te halen. Bij deze steeds belangrijker wordende transportmodaliteit is altijd sprake van minimaal 2 transportvormen – vaak 3 – die met elkaar het hele transporttraject kunnen beheersen.

Bij de Incoterm FCA verzorgt de koper het transportdeel vanaf het laden bij vertrek tot de overeengekomen plaats van bestemming via de haven van binnenkomst en bij de CPT en CIP doet de verkoper dat. Zoals je ziet is er hier geen plaats voor FOB dus ook niet voor CFR en CIF. Containers zijn nu eenmaal niet meer weg te denken uit het hedendaagse internationale transport en die zijn dan ook zijn ‘schuldig’ aan deze – enerzijds – ingrijpende maar – anderzijds – uitstekende ontwikkeling.

Het gevolg hiervan is dat FCA langzamerhand de populariteit van FOB heeft overgenomen. En om compleet te zijn, CFR wordt al dwarsgezeten door CPT en CIF op zijn beurt door CIP. ‘FOB-scorer’ af dus, een teken des tijds.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement