Ik kijk graag naar de zware inspanningen van de wielrenners in de Tour de France, gewoon via de beeldbuis terwijl ik mij in onderuitgezakte positie in mijn bankstel bevindt, en het valt daarbij op dat de NOS-commentatoren niet uitgesproken raken over de vele deugden van Jumbo-Visma, een team dat als Nederlands te boek staat maar grotendeels buitenlandse deelnemers heeft afgevaardigd, van wie de Deen Jonas Vingegaard bij het ter perse gaan van deze krant hard op weg was naar de eindoverwinning.

Er zit een feestelijke grachtenrondvaart en een ontvangst op Huis ten Bosch aan te komen voor Jonas en zijn Jumbo-Visma-vrienden, zo lijkt het bijna wel, en dat is toch nogal overdreven. Toegegeven, ik zit zelf ook met Jumbo-Visma-brulshirt en -vuvuzela voor de buis, maar waarom eigenlijk? Concurrent Tadej Pogacar, de beste wielrenner van de laatste jaren, rijdt voor UAE Team Emirates, maar stuur hem in de Verenigde Arabische Emiraten een drukke winkelstraat in en geen mens herkent hem. Zijn prestaties maken vooral mensen in zijn geboorteland Slovenië blij. Zo zou het stiekem toch ook leuker zijn als Bauke Mollema in Parijs op het ereschavot zou staan.

Ik dacht, over noordelingen gesproken, dat die ‘Visma’ van Jumbo-­Visma ongetwijfeld een Friese onderneming was, een eeuwigheid geleden opgericht door de stoere palingvisser Rintje Visma, maar via Google leerde ik dat de naam een afkorting is van ‘visual management’, en het bedrijf Noors en actief in de softwarebusiness. Om sluikreclame te voorkomen, kan ik ook nog de concurrenten Exact, Afas en Silvasoft noemen, maar de reclamecodecommissie hoeft niet bang te zijn dat het grote publiek echt nieuwsgierig wordt naar al die sponsornamen op wielershirts.

Een van de meest enthousiaste en langdurige sportsponsoren uit de historie is TVM, de transportverzekeraar, maar de gemiddelde sportfan zal zich nooit in hun verzekeringsaanbod hebben verdiept. TVM’s Arjan Bos zei vaak dat de sponsorschappen vooral voor een clubgevoel zorgden in de eigen organisatie. Anno 2022 sponsort TVM transportveiligheidscampagnes, waartoe het soms ook deze achterpagina annexeert. Als columnist weet je wat je te doen staat als de advertentie-afdeling je plekje nodig heeft, namelijk hetzelfde als bij een aanstormend wielerpeloton: aan de kant springen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement