Het zal met die concerten ongetwijfeld goedkomen, zoals het deze zomer ook goedkwam met de Rolling Stones en hun Amsterdamse optreden na een aanvankelijke coronabesmetting van zanger Mick Jagger. Anders dan de ‘Stones’ cultiveren de Coldplay-leden geen imago van seks, drugs, rock & roll en leeggezopen whiskeyflessen.

Zo heeft Coldplay voor de lopende ‘Music of the spheres’-wereldtoernee een uitgebreide duurzaamheidsstrategie uitgestippeld in samenwerking met vervoerder DHL en biobrandstoffenleverancier Neste. Het heeft de band beperkt complimenten opgeleverd – het zal de gemiddelde fan worst zijn hoe de bandleden zich verplaatsen – maar wel behoorlijk wat kritiek. Milieuorganisatie Transport & Environment stelde in een hard statement dat Coldplay zich als ‘useful idiots’ voor een vervuilend Neste-karretje heeft laten spannen. Milieudefensie stelde eerder in haar rapport ‘The dark side of Neste’s biofuel production’ dat palmolie-leveranciers van Neste ‘verantwoordelijk zijn voor ontbossing, branden, landconflicten en arbeids- en mensenrechtenschendingen’.

Als de Coldplay-musici zich al in een val van ‘klimaatbedriegers’ hebben laten lokken, dan zijn ze bepaald niet de enigen. Havenbedrijf Rotterdam meldde deze zomer trots dat Neste op de Maasvlakte een grote bioraffinaderij gaat bouwen, ook in de overtuiging dat Rotterdam daarmee een ferme stap zet op het gebied van de energietransitie. Neste probeerde de kritiek te weerleggen, Coldplay reageerde dat zijn milieubeleid ongetwijfeld niet perfect is, maar dat de band in elk geval zijn best wil doen. Een wereldtoernee echt klimaatneutraal maken, lijkt voorlopig een utopie, zoals dat geldt voor álle transport. Duurzaamheid is voor verladers geen koud kunstje en net als Coldplay kan je er alleen maar het beste van proberen te maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement