Greenock, de haven bij Glasgow, rolde zaterdag de rode loper uit voor de ‘Allseas Pioneer’, een gecharterd containerschip van 1.600 teu dat het spits afbeet van de allereerste directe containerlijndienst ‘ever’ tussen China en Schotland, uitgevoerd in opdracht van een Schotse expediteur. Het schip kwam speelgoed, meubels, schoenen, fitnessapparatuur, kerstspullen en nog veel meer brengen. Ook de Schotten halen hun meeste import uit China, alleen deden ze dat tot nu toe altijd indirect, via drukke continentale havens als Rotterdam. Met de nieuwe directe dienst hopen de Schotten tevens hun eigen export náár China op te voeren. Zo neemt de ‘Allseas Pioneer’ retour nu meer dan een miljoen flessen Schotse whisky mee naar Azië.

De Chinese ambassadeur in Londen was in juni een week in Schotland om de banden te verstevigen. In de Chinese pers klonk het vilein, dat de onderlinge handel blijkbaar doorgaat, ook al proberen ‘haatdragende’ Engelse politici met hun ‘nearshoring’-ambities China ‘zwart te maken’. Toen kandidaatpremier Liz Truss diezelfde ambassadeur na de Nancy Pelosi-­affaire aansprak op China’s houding jegens Taiwan, beschuldigde China de Engelsen van ‘hypocrisie, voortvloeiend uit een imperialistisch verleden’ en wees het op de historie van de Schotten, waarna een Engels parlementslid in de Schotse krant The Herald verklaarde dat ‘elke vergelijking tussen Schotland en Taiwan begint én eindigt met onze uitstekende whisky’.

De nieuwe China-Schotland-dienst geeft, kortom, aanleiding tot achterdocht, maar om de maiden call niet te bederven, zou je de hoop kunnen uitspreken dat niet alleen tevreden rokers, maar ook tevreden whiskydrinkers geen onruststokers zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement