Elizabeth was in de Tweede Wereldoorlog al kroonprinses toen ze zich aanmeldde voor de Auxiliary Territorial Service, de vrouwenafdeling van het Britse leger. De prinses werd gelegerd in Camberley (graafschap Surrey) en kreeg vanzelfsprekend niets werkelijk gevaarlijks te doen, maar volgde wel een opleiding tot trucker en monteur. Foto’s en filmbeelden tonen de 18-jarige Elizabeth achter het stuur, rommelend onder de motorkap én ogenschijnlijk bezig een wiel te verwisselen. Bewijzen dat Elizabeth ooit echt een vrachtje heeft afgeleverd, zijn er niet, maar de royals stelden het Britse volk zo wel gerust dat zelfs de kroonprinses de handen uit de mouwen stak om Hitler te verslaan. En vorige week werd Elizabeth door een Amerikaanse website voor militairen toch maar mooi herdacht als een ‘bad ass truck driver’, een retegoede vrachtwagenchauffeur.

Ons NT-archief maakt duidelijk dat koningin Elizabeth II en de logistieke sector de deur zeker niet bij elkaar platliepen, maar de vorstin duikt wel op in verhalen over de officiële opening van de Kanaaltunnel in 1994, alias de Eurotunnel. De vorstin verrichte de ceremonie samen met de Franse president François Mitterrand, minder dan twee jaar voor diens overlijden. Nota bene P&O bracht, gratis en allicht tandenknarsend, per ferryschip de Rolls Royce van de Queen naar Calais, waar de koningin samen met Mitterrand in Le Shuttle van concurrent Eurotunnel stapte om zich terug naar Engeland te laten brengen. Het fotografische bewijsmateriaal spitst zich toe op de openingshandeling in Dover, waar Mitterrand en de in het paarsrood geklede Elizabeth II doen wat je van hoogwaardigheidsbekleders mag verwachten: ze zetten de schaar in een lint. Zoals talloze bedrijven heeft Eurotunnel Le Shuttle laten weten diep bedroefd te zijn door het overlijden van ‘Hare Majesteit’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement