Was een TCF voorheen vooral een papieren document met alle procesbeschrijvingen, nu is het als digitale tool veel meer. Het grote voordeel daarbij is dat bedrijven er nu real-time in kunnen werken en dat digitaal de nodige ‘checks en balances’ op interne processen en controles op fiscaal gebied snel kunnen worden uitgevoerd. Dat zorgt ervoor dat tijdig risico’s worden gesignaleerd, en het biedt ook de mogelijkheid om fiscale kansen te benutten.

Een ander groot voordeel van een TCF heeft betrekking op de doorontwikkeling van het Horizontaal Toezicht waarmee de Belastingdienst de laatste jaren actief bezig is. Afhankelijk van de grootte van de onderneming stelt de Belastingdienst een TCF hiervoor verplicht. Dit is in ieder geval van toepassing wanneer uw onderneming twee opeenvolgende jaren voldoet aan minimaal twee van de drie volgende criteria: activa met een boekwaarde van 20 miljoen euro, een omzet van boven de 40 miljoen euro en een personeelsbestand van meer dan 250 medewerkers.

De kwaliteit van een Tax Control Framework is en blijft de verantwoordelijkheid van de onderneming. Mijn advies is om het management en de medewerkers mee te nemen bij invoering van een TCF. De combinatie van een TCF en deelname aan het Horizontaal Toezicht zorgt er enerzijds voor dat je als logistiek ondernemer meer in control bent over de fiscale verplichtingen en anderzijds dat je een betere relatie met de Belastingdienst kunt bewerkstelligen.

Kortom: het is voor iedere ondernemer in de transportsector – groot, middelgroot of klein – zaak om op tijd een Tax Control Framework op te zetten om zo de eigen bedrijfsprocessen goed in kaart te brengen. Daarmee worden de fiscale risico’s inzichtelijk en beheersbaar gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement