En dan moet in het vierde kwartaal de echte drukte nog komen, met dagen als Cyber Monday en Black Friday en de drukke decembermaand. Schepen en vrachtvliegtuigen zijn al onderweg om de voorraden tijdig via de havens in de magazijnen te krijgen; klaar voor verkoop en aflevering.

Is de sector er klaar voor? Recente publicaties van ABN Amro geven aan dat er terecht zorgen zijn. De arbeidsmarktkrapte wordt iedere dag nadrukkelijk gevoeld en heeft als gevolg een hoog ziekteverzuim en te weinig aandacht voor het welzijn van de medewerkers. Volgens Stan Snijders, managing director van Indeed Benelux, concurreren vrijwel alle sectoren aanhoudend om personeel. Het ongekende tekort aan logistiek personeel en chauffeurs is de reden dat logistieke bedrijven nu al – vroeger dan ooit – aan het werven zijn voor de pieken rond de feestdagen.

Ook in een onderzoek van Solera LLC spreken Europese vervoerders hun zorg uit over de hoge brandstofprijzen en het tekort aan chauffeurs. Van hen geeft 79 procent aan dat zij bestellingen sneller en efficiënter moeten leveren om te kunnen voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van consumenten. En IRU, de mondiale organisatie voor wegtransport, constateert uit een enquête onder 744 transportbedrijven in vijftien Europese landen dat het chauffeurstekort in 2022 met maar liefst 40 procent is opgelopen, met eenzelfde verwachting voor 2023.

Dit alles klinkt al als de perfecte storm, maar de orkaan moet nog komen. Moeten we noodgedwongen afwachten tot de wal het schip keert en we simpelweg niet meer kunnen voldoen aan de vraag? Of zijn er oplossingen die lucht geven?

Op zich zijn er nog steeds kansen op de oververhitte arbeidsmarkt, tenminste wanneer bedrijven bereid zijn om uit hun comfortzone te stappen. Dus niet langer uitvoerig selecteren op de juiste papieren, maar vooral op motivatie. ‘En dat is ook nodig’, stelde Paul Preenen van TNO onlangs. ‘Motivatie om te werken is nu belangrijker dan kennis, ervaring of de juiste diploma’s. Vaardigheden kun je aanleren.’ Zo’n aanpak is bij uitstek geschikt voor de logistieke sector, waar veel werk handmatig verzet moet worden en waar vooral enthousiasme en teamgeest telt. Voor chauffeurs blijven de juiste papieren natuurlijk wel een vereiste.

Ook biedt beïnvloeding van koop- en bestedingsgedrag van de consument kansen, vooral bij de sterk toegenomen online bestellingen die zo’n druk leggen op de logistieke sector. Ik was dan ook blij verrast met de uitkomsten uit het rapport ‘Retailers: Duurzaamheid is geen uitdaging, het is een opportuniteit’ van Descartes. Van de Nederlandse consumenten vindt 49 procent langere bezorgtijden acceptabel bij online winkels die duurzaam zijn en die vooral ook duurzame bezorgopties bieden. Minder tijdsdruk biedt aanzienlijk betere planningsmogelijkheden met als gevolg een meer efficiënte inzet van mensen en transportmiddelen.

Tot slot is inzet van datatechnologie cruciaal voor meer efficiency in het logistieke proces. In het genoemde onderzoek van Solera LLC noemt 48 procent van de respondenten platformtechnologie het meest behulpzaam. Op zo’n platform worden alle relevante data gecentraliseerd en beschikbaar gemaakt, zodat vervoerders op ieder moment inzicht hebben in hoe hun transportmiddelen optimaal kunnen worden ingezet. Bedrijven die hier al op inzetten hebben een voorsprong, de achterblijvers moeten op dit punt haast maken.

De logistieke sector is creatief genoeg om ook de komende periode overeind te blijven. Maar met enthousiast personeel, een iets meer geduldige consument en slimme inzet van de capaciteit wordt het tijdens de drukste periode van het jaar net iets makkelijker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement