De kunstmestleveringen uit China zijn belangrijk voor de Braziliaanse sojabonenteelt, en daarmee was het recordtransport ook wel degelijk breaking news voor de rest van de wereld, en niet in de laatste plaats voor Nederland, dat na China en Argentinië ’s werelds grootste sojabonenimporteur is. Vorig jaar kwam 6,7 miljoen ton sojabonen, sojaolie en sojaschroot binnen in de havens van Rotterdam en Amsterdam. Nederland is daarmee dé Europese draaischijf voor de bonen, die verwerkt tot sojameel dienen als veevoer voor koeien, kippen en varkens en die geperst tot sojaolie de mensen voeden, bijvoorbeeld als ingrediënt van koekjes, soep, margarine en natuurlijk sojasaus. Nu door de oorlog in Oekraïne het aanbod van zonnebloemolie is opgedroogd, is de behoefte aan sojaolie nog groter geworden. Diezelfde oorlog heeft ook de kunstmestmarkt op zijn kop gezet, want Rusland en Wit-Rusland waren belangrijke kunstmestleveranciers totdat ze zich dit jaar internationale handelsboycots op de hals haalden. Vandaar dat sojagrootgebruiker China in dit plotselinge gapende gat in de markt sprong, met de recordverscheping naar Brazilië tot gevolg.

De recordbrekers uit Santos hebben zeker geen felicitatiekaart ontvangen van Greenpeace, dat eerder dit jaar waarschuwde dat de sojabonenteelt in Brazilië ruimte nodig heeft ter grootte van vier keer de provincie Noord-Holland, een feit waardoor de sojabonenmarkt volgens de milieuorganisatie bijdraagt aan ontbossing en andere natuurverwoesting. Afgelopen mei kreeg het bulkschip ‘Crimson Ace’ dat 60 miljoen kilo Braziliaanse soja kwam afleveren in Amsterdam dan ook het tegendeel van de rode loper-ontvangst van de ‘Red Marlin’ in Santos: het sojaschip werd door actievoerders achttien uur lang vastgehouden in de sluis van IJmuiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement