Kunstmest en soja (column)

Column

In de haven van Santos (Brazilië) ging onlangs de vlag uit wegens een mijlpaal: de grootste kunstmestverscheping uit zijn geschiedenis. De bulkcarrier ‘Red Marlin’, geladen in de Chinese haven Huanghua, kwam 82.500 ton ammoniumsulfaat brengen, een dermate grote kunstmestberg dat Braziliaanse havenarbeiders zes dagen nodig hadden om het vaartuig te lossen. Daarmee scheepten ze voorheen luid bejubelde records (76.000 ton afgelopen januari, 72.000 ton drie jaar geleden) op met een ‘one way ticket’ naar het rijk der vergetelheid. Elke keer waren die in het zonnetje gezette recordbrekende kunstmestcarriers klanten van Santos, want andere grote zeehavens in de wereld tonen weinig animo om de Brazilianen hun ammoniumsulfaathuzarenstukjes te ontzeggen.

Soja Brazilie
Foto: Pixabay

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Kunstmest en soja (column) | NT

Kunstmest en soja (column)

Column

In de haven van Santos (Brazilië) ging onlangs de vlag uit wegens een mijlpaal: de grootste kunstmestverscheping uit zijn geschiedenis. De bulkcarrier ‘Red Marlin’, geladen in de Chinese haven Huanghua, kwam 82.500 ton ammoniumsulfaat brengen, een dermate grote kunstmestberg dat Braziliaanse havenarbeiders zes dagen nodig hadden om het vaartuig te lossen. Daarmee scheepten ze voorheen luid bejubelde records (76.000 ton afgelopen januari, 72.000 ton drie jaar geleden) op met een ‘one way ticket’ naar het rijk der vergetelheid. Elke keer waren die in het zonnetje gezette recordbrekende kunstmestcarriers klanten van Santos, want andere grote zeehavens in de wereld tonen weinig animo om de Brazilianen hun ammoniumsulfaathuzarenstukjes te ontzeggen.

Soja Brazilie
Foto: Pixabay

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen