Zune, Kin en Bob zijn productnamen waarvan Microsoft ooit hoopte dat ze voor eeuwig op ieders lippen zouden komen te liggen als onmisbare levensgezellen van de mens, maar in plaats daarvan duiken ze af en toe op als iemand op onze planeet besluit de tijd te verdrijven met het samenstellen van een lijstje schromelijkste, meest tot nederigheid stemmende Microsoft-flops. De Zune was een draagbare mediaspeler van ruim een decennium geleden die ondanks verwoede pogingen geen Walkman- of iPod-achtige status wist te verwerven, de Kin een mobiele telefoon met toetsenbordje die geen seconde hip wist te worden en Bob was software die in de beginjaren van het internet gebruikersvriendelijker surfen mogelijk moest maken.

Het is, kortom, nog niet helemaal zeker dat alle logistieke problemen in de wereld als sneeuw voor de zon gaan verdwijnen nu Microsoft met tromgeroffel het Microsoft Supply Chain Platform heeft geïntroduceerd, volgens de Amerikaanse internetgrootmacht ‘een nieuwe benadering voor het ontwerpen van bevoorradingsketens voor flexibiliteit, automatisering en duurzaamheid’. Het kloppend hart van het ‘Platform’ moet het ‘Microsoft Supply Chain Center’ worden, door het bedrijf omschreven als een ‘commandocentrum’ waar data uit allerlei bestaande systemen samenkomen. De transporteurs FedEx en C. H. Robinson hebben zich laten strikken als ‘launch partners’, terwijl voedingsmiddelen-multinational Kraft Heinz en vrachtwagenbouwer Daimler Truck als ‘preview-klanten’ al een kijkje in de logistieke Microsoft-keuken hebben mogen nemen.

De preview-klanten zijn bijzonder enthousiast, als we de recensies mogen geloven die ze bij de introductie hebben gegeven. Kraft Heinz laat, vrij vertaald door uw NT-columnist, weten dat het zonder het nieuwe Microsoft-commandocentrum eigenlijk onmogelijk wordt om nog langer tomatenketchup, smeerkaas en limonade op de ontbijt- en dinertafels van Amerikaanse gezinnen te bezorgen. Of er ook veel spontaan toestromende klandizie gaat komen die net zo enthousiast is, zal de toekomst uitwijzen. Op een oude commercial die nog te vinden is op Youtube wist een jongetje destijds zelfs een dode mus te reanimeren met de oordopjes van zijn Zune onder het motto ‘music is life’, maar dromen komen dus niet altijd uit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement