Rusland zou zich volgens de shipbroker hebben weten te verzekeren van meer dan duizend olietankers. En daar zitten echt flinke schepen bij. Zo kunnen de Russen volgens BRS beschikken over meer dan veertig Aframaxen, tankers met een draagvermogen van tussen de 80.000 en 120.000 ton, en zelfs enkele vlcc’s (very large crude carriers), tankers van meer dan 200.000 ton.

Het IEA (Internationaal Energie Agentschap) stelde in zijn Oil Market Report van deze maand nog dat Rusland zijn ruwe olie bijna alleen kwijt kan in China, India en Turkije en dat andere markten ondanks enorme kortingen nauwelijks toehappen. Poetin worstelt volgens het IEA wel degelijk met een gebrek aan schepen, vooral van ijsversterkte exemplaren die in de wintermaanden olie uit havens in het hoge noorden kunnen exporteren. De wereld lijkt er met het (ontlopen van) de sancties in elk geval niet veiliger op te worden. Een andere grote internationale scheepsmakelaar, Poten & Partners, waarschuwde onlangs in het opinieartikel ‘A disaster waiting to happen?’ nog voor maritieme rampen door de illegale vloot zeetankers waarmee landen als Iran, Rusland en Venezuela gesanctioneerde ruwe olie en olieproducten verhandelen. De schepen die op de zwarte markt op de kop te tikken zijn, zijn oude exemplaren waarvoor verzekeraars hun handen niet in het vuur steken.

Terwijl het dus de vraag is hoeveel geld de EU-boycot Rusland nou werkelijk gaat kosten, is het ook nog afwachten hoeveel pijn we onszelf met de maatregel doen. Het Nederlandse kabinet liet afgelopen week weten maatregelen te treffen voor ‘mogelijke olietekorten’ vanwege de sancties. Een bestaand Landelijk Crisisplan Olie wordt momenteel geactualiseerd en moet in concept begin december klaar zijn. Het betreft met name maatregelen voor het geval door olieschaarste de prijzen van diesel en scheepsbrandstoffen de hoogte inschieten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement