‘Van NT naar Industrielinqs: ik zie wel parallellen’

Afscheid

Toen ik ruim zes jaar geleden bij Nieuwsblad Transport begon, sprak ik met transporteurs vooral veel over prijzen, rendement en efficiency. Tegenwoordig is de weg naar zero-emissie leidend in de hoofden van bijna iedereen die in deze sector werkt. De energietransitie in de transportsector lijkt soms misschien te langzaam te gaan, maar de koers is enthousiast ingezet. Net als de transportsector maak ook ik als journalist af en toe een transitie door. Daarom is dit mijn laatste artikel als hoofdredacteur van NT. Ik heb binnen onze uitgeverij ProMedia de overstap gemaakt naar vakblad Industrielinqs.

In de afgelopen jaren heb ik heel veel bevlogen transport­ondernemers gesproken. Omdat het vaak om familiebedrijven gaat, stellen veel van hen de continuïteit van de onderneming en hun maatschappelijke toegevoegde waarde voorop. Daarvoor is een transitie naar een CO2-neutrale operatie op lange termijn noodzakelijk, zonder dat ze daarbij de markt van vandaag uit het oog willen verliezen. De salarissen moeten immers ook betaald worden. Ik verbaasde me soms over die enorme bevlogenheid van de ondernemers om de transitie naar zero-emissie nu al zo goed mogelijk in gang te zetten, zelfs als dat ten koste gaat van het rendement. Al hielpen de goede marktomstandigheden van de afgelopen jaren natuurlijk wel.

In periodes waarin alles vrij goed gaat, valt ook op dat de maatschappij het vervoer van goederen vooral ziet als een nutsvoorziening, à la drinkwater en elektriciteit. Iedereen weet in zijn achterhoofd wel dat er achter al dat transport speciale bedrijven zitten, maar zolang het allemaal werkt, vindt men het wel best zo en moet het vooral niet te duur zijn. Zodra er een kink in de kabel komt, zoals de bevoorradingsproblemen tijdens corona of de Suezkanaal-blokkade door de ‘Ever Given’, dan is de toegevoegde waarde van de transportsector ineens goed zichtbaar. Iedereen realiseert zich dan weer dat producenten en winkels zonder goed ingekocht transport niet kunnen floreren. En vaak bewijst de branche op dit soort momenten ook hoe flexibel ze kan omgaan met disrupties.

Ik zie overeenkomsten met de chemische industrie, de primaire doelgroep van vakblad Industrielinqs. Lange tijd zag het maatschappelijk middenveld deze sector vooral als vies en vervuilend, maar we beseffen nu steeds meer dat onze welvaart en onze consumptie afhankelijker zijn van chemie dan we altijd dachten. Toch staat ook deze industrie aan de vooravond van een transitie. Een definitief antwoord op de vraag hoe deze sector zo ­milieuvriendelijk mogelijk kan produceren, is nog niet gegeven. Daar valt de komende jaren nog veel over te schrijven. Ik nodig u als Nieuwsblad Transport-lezer dan ook van harte uit om af en toe een kijkje te nemen op www.industrielinqs.nl en deze ontwikkelingen te volgen.

Vanuit hier veel dank aan u als transportsector voor het delen van alle mooie verhalen en interessante ontwikkelingen de afgelopen jaren. Verder wens ik mijn opvolger en de redactie veel succes toe om Nieuwsblad Transport als leidende informatieverspreider binnen de logistieke sector verder uit te bouwen.

Bart Pals, oud-hoofdredacteur NT

‘Van NT naar Industrielinqs: ik zie wel parallellen’ | NT

‘Van NT naar Industrielinqs: ik zie wel parallellen’

Afscheid

Toen ik ruim zes jaar geleden bij Nieuwsblad Transport begon, sprak ik met transporteurs vooral veel over prijzen, rendement en efficiency. Tegenwoordig is de weg naar zero-emissie leidend in de hoofden van bijna iedereen die in deze sector werkt. De energietransitie in de transportsector lijkt soms misschien te langzaam te gaan, maar de koers is enthousiast ingezet. Net als de transportsector maak ook ik als journalist af en toe een transitie door. Daarom is dit mijn laatste artikel als hoofdredacteur van NT. Ik heb binnen onze uitgeverij ProMedia de overstap gemaakt naar vakblad Industrielinqs.

In de afgelopen jaren heb ik heel veel bevlogen transport­ondernemers gesproken. Omdat het vaak om familiebedrijven gaat, stellen veel van hen de continuïteit van de onderneming en hun maatschappelijke toegevoegde waarde voorop. Daarvoor is een transitie naar een CO2-neutrale operatie op lange termijn noodzakelijk, zonder dat ze daarbij de markt van vandaag uit het oog willen verliezen. De salarissen moeten immers ook betaald worden. Ik verbaasde me soms over die enorme bevlogenheid van de ondernemers om de transitie naar zero-emissie nu al zo goed mogelijk in gang te zetten, zelfs als dat ten koste gaat van het rendement. Al hielpen de goede marktomstandigheden van de afgelopen jaren natuurlijk wel.

In periodes waarin alles vrij goed gaat, valt ook op dat de maatschappij het vervoer van goederen vooral ziet als een nutsvoorziening, à la drinkwater en elektriciteit. Iedereen weet in zijn achterhoofd wel dat er achter al dat transport speciale bedrijven zitten, maar zolang het allemaal werkt, vindt men het wel best zo en moet het vooral niet te duur zijn. Zodra er een kink in de kabel komt, zoals de bevoorradingsproblemen tijdens corona of de Suezkanaal-blokkade door de ‘Ever Given’, dan is de toegevoegde waarde van de transportsector ineens goed zichtbaar. Iedereen realiseert zich dan weer dat producenten en winkels zonder goed ingekocht transport niet kunnen floreren. En vaak bewijst de branche op dit soort momenten ook hoe flexibel ze kan omgaan met disrupties.

Ik zie overeenkomsten met de chemische industrie, de primaire doelgroep van vakblad Industrielinqs. Lange tijd zag het maatschappelijk middenveld deze sector vooral als vies en vervuilend, maar we beseffen nu steeds meer dat onze welvaart en onze consumptie afhankelijker zijn van chemie dan we altijd dachten. Toch staat ook deze industrie aan de vooravond van een transitie. Een definitief antwoord op de vraag hoe deze sector zo ­milieuvriendelijk mogelijk kan produceren, is nog niet gegeven. Daar valt de komende jaren nog veel over te schrijven. Ik nodig u als Nieuwsblad Transport-lezer dan ook van harte uit om af en toe een kijkje te nemen op www.industrielinqs.nl en deze ontwikkelingen te volgen.

Vanuit hier veel dank aan u als transportsector voor het delen van alle mooie verhalen en interessante ontwikkelingen de afgelopen jaren. Verder wens ik mijn opvolger en de redactie veel succes toe om Nieuwsblad Transport als leidende informatieverspreider binnen de logistieke sector verder uit te bouwen.

Bart Pals, oud-hoofdredacteur NT