Robotisering

Commentaar

Het economisch belang van onze mainports kan bijna niet worden overschat.

Maar bepaalde aspecten worden door bestuurders en politici wellicht graag onderschat, zoals de toekomst van lagergeschoolde medewerkers. Op de website Maasvlakte2.com stelt het Havenbedrijf dat de uitgebreide Maasvlakte als die volledig in gebruik is 6000 directe banen op zal leveren ‘en een veelvoud aan indirecte banen’.

Aan de andere kant presenteerde Deloitte in oktober een rapport waarin het de gevolgen van robotisering schetste: drie miljoen banen zullen erdoor verloren gaan, vooral in het laagopgeleide segment van de arbeidsmarkt. En laat een haven nu traditioneel werk bieden aan veel lager opgeleiden.

Uit een interview met Ronald Lugthart in deze krant blijkt dat een complete containerterminal volgend jaar bij opening aan ongeveer vijftien tot twintig operators genoeg heeft. Een klein aantal werknemers waar voorheen honderden mensen aan het werk waren. Er is geen reden om aan te nemen dat andere nieuwe én bestaande terminals niet op eenzelfde manier zullen automatiseren en robotiseren. Naast de operators zal er nog plaats zijn voor wat kantoorpersoneel, denk aan de afdelingen sales en marketing, maar dat zullen zoveel mensen niet zijn. En er zijn nu eenmaal ook minder P&O-functionarissen en kantinedames nodig als er minder uitvoerend personeel in dienst is. Als robotisering al banen oplevert, dan zullen dat functies zijn voor hoger opgeleiden, en het zal aan veel minder mensen werk bieden dan voorheen.

We schetsten in de editie van vorige week al dat gefantaseerd wordt over onbemand varen op containerschepen. Google, en verschillende traditionele autofabrikanten investeren in de ontwikkeling an auto’s die geen chauffeur of bestuurder meer nodig hebben. Toekomstmuziek? Zeker, zo zijn er onder meer juridische belemmeringen, maar de voorspelling dat robots het werk in de haven zo massaal zouden overnemen leek tot voor kort ook pure sciencefiction.

‘We kunnen geen robotvrij eiland zijn’, zei minister Asscher in een rede waarin hij de gevolgen van robotisering schetste. Inderdaad, in een zo internationale omgeving als de Rotterdamse haven moet je mee met de ontwikkelingen. Wel mag van een minister van sociale zaken een sterker antwoord verwacht worden dan zijn suggestie dat scholen meer aandacht moeten besteden aan creatief denken.

Het werk dat traditioneel door havenarbeiders wordt gedaan leer je juist niet op een school.

Robotisering | NT

Robotisering

Commentaar

Het economisch belang van onze mainports kan bijna niet worden overschat.

Maar bepaalde aspecten worden door bestuurders en politici wellicht graag onderschat, zoals de toekomst van lagergeschoolde medewerkers. Op de website Maasvlakte2.com stelt het Havenbedrijf dat de uitgebreide Maasvlakte als die volledig in gebruik is 6000 directe banen op zal leveren ‘en een veelvoud aan indirecte banen’.

Aan de andere kant presenteerde Deloitte in oktober een rapport waarin het de gevolgen van robotisering schetste: drie miljoen banen zullen erdoor verloren gaan, vooral in het laagopgeleide segment van de arbeidsmarkt. En laat een haven nu traditioneel werk bieden aan veel lager opgeleiden.

Uit een interview met Ronald Lugthart in deze krant blijkt dat een complete containerterminal volgend jaar bij opening aan ongeveer vijftien tot twintig operators genoeg heeft. Een klein aantal werknemers waar voorheen honderden mensen aan het werk waren. Er is geen reden om aan te nemen dat andere nieuwe én bestaande terminals niet op eenzelfde manier zullen automatiseren en robotiseren. Naast de operators zal er nog plaats zijn voor wat kantoorpersoneel, denk aan de afdelingen sales en marketing, maar dat zullen zoveel mensen niet zijn. En er zijn nu eenmaal ook minder P&O-functionarissen en kantinedames nodig als er minder uitvoerend personeel in dienst is. Als robotisering al banen oplevert, dan zullen dat functies zijn voor hoger opgeleiden, en het zal aan veel minder mensen werk bieden dan voorheen.

We schetsten in de editie van vorige week al dat gefantaseerd wordt over onbemand varen op containerschepen. Google, en verschillende traditionele autofabrikanten investeren in de ontwikkeling an auto’s die geen chauffeur of bestuurder meer nodig hebben. Toekomstmuziek? Zeker, zo zijn er onder meer juridische belemmeringen, maar de voorspelling dat robots het werk in de haven zo massaal zouden overnemen leek tot voor kort ook pure sciencefiction.

‘We kunnen geen robotvrij eiland zijn’, zei minister Asscher in een rede waarin hij de gevolgen van robotisering schetste. Inderdaad, in een zo internationale omgeving als de Rotterdamse haven moet je mee met de ontwikkelingen. Wel mag van een minister van sociale zaken een sterker antwoord verwacht worden dan zijn suggestie dat scholen meer aandacht moeten besteden aan creatief denken.

Het werk dat traditioneel door havenarbeiders wordt gedaan leer je juist niet op een school.