Trucker verdient beter

Commentaar

Er moet een hoger basisloon komen voor chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Deze bewering komt niet uit de koker van de vakbeweging, maar opmerkelijk genoeg uit die van werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). TLN-voorzitter Arthur van Dijk formuleerde de ‘looneis’ onlangs in het programma De Nationale Autoshow van omroep BNR. Van Dijk wil nieuwe chauffeurs naar de bedrijfstak halen om de vergrijzing tegen te gaan.

‘Dat moet het beroep weer aantrekkelijker maken’, stelde de TLN-voorman. ‘Nu zie je dat chauffeurs heel veel overuren moeten maken voor een acceptabel loon.’ Bij de afgelopen cao-onderhandelingen, waarbij voor dit jaar en voor volgend jaar een loonsverhoging van bij elkaar 5% is overeengekomen, hadden de sociale partners al willen praten over een hoger basisloon en vermindering van het aantal overuren, maar dat is er niet van gekomen.

Het is al jaren bekend dat chauffeurs in vergelijking met werknemers in vergelijkbare beroepen met een te gering basissalaris naar huis gaan. Die conclusie, uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, is ook van werkgeverszijde nooit betwist. Het onderzoek dateert nog uit de tijd dat er een aanzienlijk tekort aan vrachtautochauffeurs dreigde. Het was ook de tijd waarin chauffeurs steeds minder zin hadden in lange buitenlandse ritten. Dat kwam zogezegd ‘goed’ uit, want door de opmars van de concurrentie uit Oost-Europa kwam de Nederlandse chauffeur ook minder over de grens.

Het feit dat chauffeurs worden onderbetaald en zich alleen door overwerktoeslagen financieel staande kunnen houden, raakte wat op de achtergrond als gevolg van de crisis. Ineens leken chauffeurs op de arbeidsmarkt weer ruim voorradig, omdat menige chauffeur zijn arbeidsplaats was kwijtgeraakt bij de vele transportbedrijven die in de economische malaise kopje onder gingen of moesten reorganiseren. De sociale partners riepen samen met de overheid een constructie in het leven die ervoor moest zorgen dat ‘tijdelijk’ werkloze chauffeurs hun vakkennis op peil konden houden.

Jaren geleden al waren werkgevers en bonden het er in principe over eens dat er aan het loongebouw in de bedrijfstak wegvervoer nodig iets moest gebeuren. Maar nooit werd de daad bij het woord gevoegd. Dat TLN nu de bonden de hand reikt en oproept snel over een nieuwe, betere cao te gaan praten, is een prijzenswaardig initiatief en toont aan dat deze organisatie in de afgelopen tien jaar een stuk realistischer in het leven is komen te staan.

Van Dijk constateert dat het vak van chauffeur aan forse veranderingen onderhevig is en dat de komende jaren ook zal blijven. De chauffeur is een belangrijke speler in moderne logistieke ketens. Van hem/haar wordt evenzeer ondernemerschap verwacht als van de bedrijfsleiding op kantoor. Volgens de TLN-voorzitter staan we ‘aan de vooravond van een nieuwe vrachtwagenrevolutie’, waarin hogere eisen aan chauffeurs worden gesteld dan de bekwaamheid in het veilig overbrengen van een truck met lading van A naar B.

Het zoeken is naar zeker tienduizend chauffeurs ter vervanging van de chauffeurs van het oude stempel die de komende jaren het vak verlaten. Het is een illusie dat we in de nabije toekomst minder chauffeurs nodig zouden hebben omdat vrachtauto’s dan onbemand zullen rondrijden. Ook over tien jaar is wegvervoer nog steeds chauffeurswerk. Maar dan beter betaald.

Trucker verdient beter | NT

Trucker verdient beter

Commentaar

Er moet een hoger basisloon komen voor chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Deze bewering komt niet uit de koker van de vakbeweging, maar opmerkelijk genoeg uit die van werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). TLN-voorzitter Arthur van Dijk formuleerde de ‘looneis’ onlangs in het programma De Nationale Autoshow van omroep BNR. Van Dijk wil nieuwe chauffeurs naar de bedrijfstak halen om de vergrijzing tegen te gaan.

‘Dat moet het beroep weer aantrekkelijker maken’, stelde de TLN-voorman. ‘Nu zie je dat chauffeurs heel veel overuren moeten maken voor een acceptabel loon.’ Bij de afgelopen cao-onderhandelingen, waarbij voor dit jaar en voor volgend jaar een loonsverhoging van bij elkaar 5% is overeengekomen, hadden de sociale partners al willen praten over een hoger basisloon en vermindering van het aantal overuren, maar dat is er niet van gekomen.

Het is al jaren bekend dat chauffeurs in vergelijking met werknemers in vergelijkbare beroepen met een te gering basissalaris naar huis gaan. Die conclusie, uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, is ook van werkgeverszijde nooit betwist. Het onderzoek dateert nog uit de tijd dat er een aanzienlijk tekort aan vrachtautochauffeurs dreigde. Het was ook de tijd waarin chauffeurs steeds minder zin hadden in lange buitenlandse ritten. Dat kwam zogezegd ‘goed’ uit, want door de opmars van de concurrentie uit Oost-Europa kwam de Nederlandse chauffeur ook minder over de grens.

Het feit dat chauffeurs worden onderbetaald en zich alleen door overwerktoeslagen financieel staande kunnen houden, raakte wat op de achtergrond als gevolg van de crisis. Ineens leken chauffeurs op de arbeidsmarkt weer ruim voorradig, omdat menige chauffeur zijn arbeidsplaats was kwijtgeraakt bij de vele transportbedrijven die in de economische malaise kopje onder gingen of moesten reorganiseren. De sociale partners riepen samen met de overheid een constructie in het leven die ervoor moest zorgen dat ‘tijdelijk’ werkloze chauffeurs hun vakkennis op peil konden houden.

Jaren geleden al waren werkgevers en bonden het er in principe over eens dat er aan het loongebouw in de bedrijfstak wegvervoer nodig iets moest gebeuren. Maar nooit werd de daad bij het woord gevoegd. Dat TLN nu de bonden de hand reikt en oproept snel over een nieuwe, betere cao te gaan praten, is een prijzenswaardig initiatief en toont aan dat deze organisatie in de afgelopen tien jaar een stuk realistischer in het leven is komen te staan.

Van Dijk constateert dat het vak van chauffeur aan forse veranderingen onderhevig is en dat de komende jaren ook zal blijven. De chauffeur is een belangrijke speler in moderne logistieke ketens. Van hem/haar wordt evenzeer ondernemerschap verwacht als van de bedrijfsleiding op kantoor. Volgens de TLN-voorzitter staan we ‘aan de vooravond van een nieuwe vrachtwagenrevolutie’, waarin hogere eisen aan chauffeurs worden gesteld dan de bekwaamheid in het veilig overbrengen van een truck met lading van A naar B.

Het zoeken is naar zeker tienduizend chauffeurs ter vervanging van de chauffeurs van het oude stempel die de komende jaren het vak verlaten. Het is een illusie dat we in de nabije toekomst minder chauffeurs nodig zouden hebben omdat vrachtauto’s dan onbemand zullen rondrijden. Ook over tien jaar is wegvervoer nog steeds chauffeurswerk. Maar dan beter betaald.