Het is aardig stil rond de effecten die de mogelijke invoering van een vliegbelasting door het kabinet heeft op de ruim 17.500 vrachtvluchten per jaar op Schiphol. Op zich is dat aantal slechts 3,5% van het totaal aantal vliegbewegingen op de luchthaven en te verwaarlozen klein, maar uit de plannen van de regering blijkt dat er wordt gekeken naar een milieu-heffing op de meest lawaaiige en vervuilende langeafstandsvluchten en daar is het aandeel van de vrachtsector bijna 20%.

Voorlopig hebben de logistieke belangenorganisaties als Evofenedex, TLN en ACN hun lobby richting Den Haag op dit onderwerp nog niet opgetuigd en heeft ACN besloten het toegezegde komende consultatieproces van deze zomer af te wachten en voorlopig voor de stille diplomatie te kiezen. Dat is een aanpak die haaks staat op de lobby die eind vorig jaar werd gevoerd over de vrachtslots nadat Schiphol min of meer een vrachtstop had afgekondigd op de luchthaven. Toen schreeuwden de belangenbehartigers moord en brand, met als uiteindelijk resultaat dat er een gedragen voorstel kwam voor een local rule voor ad hoc vrachtvluchten. Overigens wacht die regeling nog steeds op goedkeuring van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur), wat hopelijk geen aanwijzing is voor het belang dat het ministerie nog hecht aan de luchtvrachtsector.      

Dat de vrachtorganisatie als ACN nu kiest voor de stille diplomatie, heeft wellicht te maken met het feit dat de vrachtslots vorig jaar leidden tot frictie tussen enerzijds ACN en de buitenlandse vrachtcarriers en anderzijds de KLM en in mindere mate Schiphol. Die wonden zijn na een half jaar nog steeds niet geheeld. Voor een goede lobby is eenheid nodig en wat dat betreft komt de mogelijke milieuheffing op intercontinentale vrachtvluchten iets te vroeg.

Andere belanghebbenden, zoals de touroperators en de vakantiemaatschappijen, zitten in dit politieke dossier zeker niet stil. Zij hebben hun lobby richting Den Haag al opgetuigd en die houdt in: geen tickettaks, maar meer duurzaamheid in de luchtvaart via extra heffingen op lawaaiige intercontinentale vliegtuigen, want dat zijn de grote vervuilers. De kleinere en geluidarme passagiersvliegtuigen van de vakantiecharteraars blijven zo grotendeels buiten schot.

De vrachtsector zal dan ook snel tegengas moeten geven, anders komt de branche net zoals vorig jaar bij de vrachtslots voor voldongen feiten te staan. Het enige soelaas zit dan in noodoplossingen zoals de local rule. En dan is het nog maar afwachten of Den Haag die wel wil uitvoeren.

Lees ook: Invoering vliegtaks kan vrachtsector Schiphol zwaar treffen