Gesleep met ‘empties’

Commentaar

Opvallend veel nieuws over lege containers, deze week in Nieuwsblad Transport. Zo roept de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) de rederijen op de hergebruikfee voor containers af te schaffen. Als dat gebeurt rijden wegvervoerders minder met lege containers de haven in en uit en verbetert de doorstroming. De redenering klinkt logisch: wanneer een wegvervoerder goederen van de Rotterdamse […]

Opvallend veel nieuws over lege containers, deze week in Nieuwsblad Transport. Zo roept de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) de rederijen op de hergebruikfee voor containers af te schaffen. Als dat gebeurt rijden wegvervoerders minder met lege containers de haven in en uit en verbetert
de doorstroming.

De redenering klinkt logisch: wanneer een wegvervoerder goederen van de Rotterdamse haven aflevert op de plaats van bestemming, kan hij de lege zeecontainer meteen hergebruiken door goederen die juist richting de haven moeten in die container te laden en daarmee terug naar de haven te rijden. Zo voorkomt de vervoerder dat hij eerst een lege container inlevert in de haven, om meteen daarna een lege container op te halen voor de goederen die juist richting de haven moeten.

Dit hergebruik bespaart de wegvervoerder dus de kosten van het op en neer rijden naar de haven met lege containers. Er zijn minder verkeersbewegingen in de haven, wat congestie in de haven tegengaat. De kosten voor de aanvraag van hergebruik bij de rederij zijn dan vaak hoger dan de kosten van het heen en weer rijden met lege containers. Hierdoor ontstaan er onnodige ritten naar de toch al drukke terminals. ‘Hergebruik zou beloond moeten worden in plaats – zoals nu – bestraft’, stelt de AZV in een persbericht.

Er is deze week meer nieuws over het vervoer van ‘empties’. ECT bouwt samen met de Waalhaven Group en Smith Holland een Empty Transferium. Dit moet het transport van lege containers tussen Euromax aan de noordkant van de Maasvlakte en de empty depots elders grotendeels overbodig maken. ‘Straks is een container binnen 24 uur na aankomst per zeeschip weer beschikbaar voor hergebruik.’ Als het transferium volgende maand in gebruik is, zal dat leiden tot fors minder verkeersbewegingen in de haven.

Niet voor het eerst, en waarschijnlijk niet voor het laatst, schrijft deze krant over de kwalijke gevolgen van congestie in de haven. Deze week spraken we erover met Marcel Hulsker (directeur bij Contargo). Initiatieven als de oproep de hergebruikfee af te schaffen en de aanleg van een Empty Transferium zullen de congestie beslist niet wegnemen, maar het zijn wel eerste nuttige stappen.

Gesleep met ‘empties’ | NT

Gesleep met ‘empties’

Commentaar

Opvallend veel nieuws over lege containers, deze week in Nieuwsblad Transport. Zo roept de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) de rederijen op de hergebruikfee voor containers af te schaffen. Als dat gebeurt rijden wegvervoerders minder met lege containers de haven in en uit en verbetert de doorstroming. De redenering klinkt logisch: wanneer een wegvervoerder goederen van de Rotterdamse…

Opvallend veel nieuws over lege containers, deze week in Nieuwsblad Transport. Zo roept de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV) de rederijen op de hergebruikfee voor containers af te schaffen. Als dat gebeurt rijden wegvervoerders minder met lege containers de haven in en uit en verbetert
de doorstroming.

De redenering klinkt logisch: wanneer een wegvervoerder goederen van de Rotterdamse haven aflevert op de plaats van bestemming, kan hij de lege zeecontainer meteen hergebruiken door goederen die juist richting de haven moeten in die container te laden en daarmee terug naar de haven te rijden. Zo voorkomt de vervoerder dat hij eerst een lege container inlevert in de haven, om meteen daarna een lege container op te halen voor de goederen die juist richting de haven moeten.

Dit hergebruik bespaart de wegvervoerder dus de kosten van het op en neer rijden naar de haven met lege containers. Er zijn minder verkeersbewegingen in de haven, wat congestie in de haven tegengaat. De kosten voor de aanvraag van hergebruik bij de rederij zijn dan vaak hoger dan de kosten van het heen en weer rijden met lege containers. Hierdoor ontstaan er onnodige ritten naar de toch al drukke terminals. ‘Hergebruik zou beloond moeten worden in plaats – zoals nu – bestraft’, stelt de AZV in een persbericht.

Er is deze week meer nieuws over het vervoer van ‘empties’. ECT bouwt samen met de Waalhaven Group en Smith Holland een Empty Transferium. Dit moet het transport van lege containers tussen Euromax aan de noordkant van de Maasvlakte en de empty depots elders grotendeels overbodig maken. ‘Straks is een container binnen 24 uur na aankomst per zeeschip weer beschikbaar voor hergebruik.’ Als het transferium volgende maand in gebruik is, zal dat leiden tot fors minder verkeersbewegingen in de haven.

Niet voor het eerst, en waarschijnlijk niet voor het laatst, schrijft deze krant over de kwalijke gevolgen van congestie in de haven. Deze week spraken we erover met Marcel Hulsker (directeur bij Contargo). Initiatieven als de oproep de hergebruikfee af te schaffen en de aanleg van een Empty Transferium zullen de congestie beslist niet wegnemen, maar het zijn wel eerste nuttige stappen.