Zo presenteerden Rijkswaterstaat en TNO, in samenwerking met de Europese Commissie, destijds tijdens Demo 1998 het systeem ‘Chauffeur’. Fabrikanten Iveco en Daimler bouwden een systeem waarmee twee vrachtwagens elkaar op korte afstand konden volgen. Alleen de eerste truck, die zich met een snelheid van 85 kilometer per uur voortbewoog, had een bestuurder – de tweede wagen volgde.

De parallel met de nog steeds experimentele platooning-techniek is duidelijk. Langzaam wordt de markt voorbereid op een daadwerkelijke introductie. De afgelopen jaren kende platooning al enthousiaste ambassadeurs (vooral voormalig minster Schultz), maar nu ziet ook de Europese Commissie in dat platooning leidt tot efficiënter rijgedrag. Dit leidt tot een lager brandstofgebruik en minder uitstoot aan schadelijke stoffen (zie pagina 8).

Vorige week schreven we dat ‘Europa’ ook inzet op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Ook op dat gebied presenteerden de partners in Demo 1998 twee decennia geleden nieuwe technieken: Lane keeping, om wagens binnen de belijning te houden en obstakeldetectie, naast systemen die de alertheid van de chauffeur meten. De laatste techniek, die controleert of een bestuurder niet te moe wordt, zal nu waarschijnlijk door de Europese Commissie verplicht worden gesteld.

In 1998 kon het publiek ook kennismaken met automatisch rijdende ‘treintjes’ voor het transport van containers. Die techniek is inmiddels ruimschoots volwassen. De treintjes kennen we nu als Automated Guided Vehicle’s (AGV) die rondrijden op de containerterminals in de haven.

Over elektrisch rijden werd twintig jaar geleden nog niets gezegd – dat is, zo blijkt uit deze krant, tegenwoordig anders (zie pagina 12). Wel voorspelden we destijds dat halverwege deze eeuw sprake zou zijn van ‘automatische snelwegen’. Daar is vooralsnog het wachten op.