Vooral de opmars van e-commerce is hiervan een belangrijke aanjager. De winkelstraat verhuist langzaam naar het industrieterrein. Waar vroeger grote fabrikanten uitsluitend met een importeur werkte die de producten weer verkocht aan winkelketens, zoals schoenenwinkels, hebben verladers tegenwoordig steeds vaker daarnaast ook hun eigen online verkoopkanaal. Ze huren logistieke dienstverleners in om de distributie vervolgens te verzorgen naar de consument. Ook zijn er volop grote webwinkels die gebruikmaken van zogenoemde 3rd party logistics; distributiecentra die voor talloze opdrachtgevers werken.

Volgens DSV past het mega-dc in de strategie van grote expediteurs om distributie van alle modaliteiten te concentreren in grote centra. Toch staat de ontwikkeling zoals in Moerdijk niet op zichzelf. Zo wordt er ook in Twente gebouwd aan T-Port Logistic Campus met een gebouw van 180.000 vierkante meter logistiek vastgoed, deelbaar in diverse kleinere units. Dat wordt eigenlijk een logistiek bedrijfsverzamelgebouw voor e-commerce partijen. Verder besloot de online kledingwinkel Zalando om in Bleiswijk een dc van 140.000 vierkante meter te bouwen. Het nieuw te bouwen dc van logistiek dienstverlener Odin Warehouses op de Maasvlakte krijgt een oppervlakte van ruim 135.000 vierkante meter.

De trend naar groot, groter, grootst is enkele jaren geleden al ingezet met de groei naar 50.000 vierkante meter. Distributiecentra van individuele verladers of winkelketens hebben hun eigen verkoopvolume als plafond. Als het gaat om 3rd party logistics of e-commerce platforms als Amazon en Zalando, bestaat er eigenlijk geen plafond meer. Hoe meer partijen zij aansluiten, hoe meer ruimte er nodig is. Zeker als het gaat om het verzamelen en inpakken van e-commerce bestellingen. De efficiency in grotere logistieke centra blijft immers een voordeel. Bovendien hebben distributiecentra voor de e-commerce meer ruimte nodig, omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen.

Clustering in één gebouw zal haar steentje gaan bijdrage in de ‘verdozingsdiscussie’. Immers, voor het landschap is het beter om één groot mega-dc van 200.000 vierkante meter neer te zetten dan vier XXL-districentra van 50.000 vierkante meter. De mega-dc’s zullen vanwege de multimodale aanvoer via spoor en water vooral op knooppunten langs goederencorridors gebouwd worden. Havens, terminals en transportbedrijven kunnen hierdoor verder groeien.

Voor Nederland als internationaal distributieland is dit een mooie ontwikkeling. Want of je nu staat te juichen bij de bouw van zo’n blokkendoos of niet, transport en logistiek is nog altijd één van de topsectoren in Nederland. De keuze van grote internationale spelers om hun belangrijkste Europese centra in Nederland te vestigen is daar een belangrijk onderdeel van.

Lees ook: DSV bouwt mega-dc van 200.000 vierkante meter in Moerdijk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding