Op zich geen verkeerde gedachtes. De kilometerheffing geldt immers voor iedereen, ook voor de duizenden buitenlandse (Oost-Europese) trucks die dagelijks in Nederland rondrijden. En als van die opbrengsten een groot gedeelte naar Nederlandse transporteurs zou vloeien, die daardoor de meerkosten van een e-truck zouden kunnen betalen, zou dat een flinke slok zijn op de spreekwoordelijke borrel. Er zullen daarbij weinig Oost-Europese truckers zijn die hier met een batterij-elektrisch voertuig naartoe komen, en door de terugkeerplicht kunnen die voertuigen hier ook niet gestald worden.

Het is dan ook een flinke streep door de groene rekening van de Nederlandse transportsector, dat de nationale trucktol waarschijnlijk op zijn vroegst pas in 2027 wordt ingevoerd. Dat betekent namelijk dat alleen de reguliere subsidies ingezet kunnen worden, en die zijn volstrekt ontoereikend om zelfs maar de helft van de meerkosten van e-trucks te betalen. Om nog maar te zwijgen van alle problemen en extra kosten die ontstaan door ontbrekende laadinfrastructuur.

Nu is het vanuit de Europese gedachte tot vrije marktwerking wel opmerkelijk te noemen dat de verduurzamingsopgave van het ene land voor een significant deel wordt betaald door bedrijven uit een ander land. Toch zou dat hier feitelijk het geval zijn, transport is immers een Europese bedrijvigheid. Aan de andere kant: Nederlandse trucks betalen ook de Maut in Duitsland en de tol in België en Frankrijk. Weliswaar wordt daarvan op papier het onderhoud van het wegennet betaald, maar dat is een kwestie van broekzak/vestzak. Dat hoeft dan namelijk niet meer uit de algemene middelen zodat daar budget wordt vrijgemaakt voor andere zaken, zoals subsidies voor ondernemers.

Een nieuw Nederlands kabinet zit er voorlopig nog niet in, waardoor zelfs die beoogde datum van 2027 nog zeer onzeker is. Een gevolg is wel, dat tegen die tijd de Europese Unie haar ogen waarschijnlijk heeft gericht op een Europese kilometerheffing voor zowel auto’s als trucks. Een voortvarend ingevoerd eigen Nederlands systeem had mogelijk al snel weer uit het raam gegooid moeten worden omdat het dan wellicht niet helemaal aan de Europese eisen voldoet. Dat de rekening gaat oplopen voor transporteurs de komende jaren, lijkt hoe dan ook zeker. De vraag is, welke beet voor de transportsector uiteindelijk het voordeligst uitpakt: die van de kat of de hond?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding