Van Nieuwenhuizen toonde zich tot nu toe onvermurwbaar. ‘De vrachtwagenheffing is een te grote stelselwijziging om die er in demissionaire tijden even doorheen te drukken’, zo zei de bewindsvrouw eerder deze maand in een debat over het onderwerp. Maar wat houdt haar eigenlijk tegen? In tegenstelling tot wat de afgelopen tijd werd beweerd in enkele landelijke dagbladen, is de vrachtwagenheffing na de val van het kabinet niet controversieel verklaard en mag het kabinet van de Kamer dus gewoon doorgaan met de procedure.

Inmiddels vindt de Tweede Kamer dat het talmen lang genoeg heeft geduurd en wil ze dat het wetsvoorstel deze zomer toch wordt toegestuurd. Een ruime meerderheid van 85 zetels steunde deze week een motie van coalitiepartijen D66 en CDA die de minister daartoe moet aansporen. Alleen de VVD zelf en een aantal fracties ter rechterzijde van de liberalen stemden tegen. Het is een tegenslag die de politieke antenne van de minister blijkbaar niet had voorzien.

Mandaat

Van Nieuwenhuizen moet wel heel stevig in haar schoenen staan, wil zij deze motie nog naast zich neerleggen. Ja, het klopt dat het hier gaat om een majeure kwestie. Maar zoals TLN en andere organisaties betogen, is het juist daarom zaak om vaart te maken. De stroperigheid van de formatie mag geen excuus zijn om verduurzaming maar op de lange baan te schuiven. Bovendien is er voldoende mandaat, want de terugsluis is volgens een Kamermeerderheid broodnodig. En laten we niet vergeten dat de heffing al onderdeel was van het regeerakkoord.

Overigens blijkt uit de poll-uitslag onderaan deze pagina, dat de lezers van deze krant minder haast hebben met de invoering van de trucktol. Een vijfde van u vreest dat de verduurzaming van de sector door het uitstel op de lange baan wordt geschoven. Een even groot deel is zelfs blij dat de lastenverzwaring voorlopig van tafel is, terwijl bijna vier op de tien lezers vinden dat de trucktol meer een Brusselse aangelegenheid moet zijn. Blijkbaar is de sector net zo verdeeld als Den Haag.

Morrelen

Mocht het in de komende maanden lukken om de formatie vlot te trekken, dan zullen de onderhandelende partijen opnieuw gaan morrelen aan de trucktol. Ook het tarief ligt dan toch weer open. PvdA en GroenLinks zijn immers voorstander van een veel hogere kilometerprijs, van gemiddeld 29 cent. D66 stelde in zijn verkiezingsprogramma een heffing van 25 cent voor. Deze discussie zal voorlopig nog wel even duren. We spreken na het zomerreces verder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding