Probleem alleen is, dat de aantrekkelijkheid van een beroep door veel meer zaken wordt bepaald dan alleen de fysieke belasting. Tegenwoordig vinden zowel mannen als vrouwen de juiste ‘werk/privé-balans’ belangrijker, zo komt in onderzoeken onder de jonge beroepsbevolking voortdurend naar voren. Net zoals de hoogte van het salaris altijd al een bepalende factor was. En dat zijn nu net twee zaken waarin het vak van vrachtwagenchauffeur allesbehalve uitblinkt. Want als vrachtwagenchauffeur op een fatsoenlijke manier voorzien in je levensonderhoud, dat lukt alleen door structureel veel overuren te maken, en daardoor komt je sociale leven op een laag pitje te staan.

Binnenlandse distributiechauffeurs moeten vaak ‘s ochtends heel vroeg weg, om voor de spits alvast wat kilometers te kunnen maken. En veelal zijn ze ook niet voor de avond thuis. Probeer je kinderen maar eens al om 5:30 uur naar de opvang te brengen. Om ze daarna pas om 19 uur op te halen. Nog even los van de vraag of je dat zou willen als kersverse vader of moeder. Om over de lange werkweken van internationale chauffeurs die vaak dagenlang van huis zijn nog maar te zwijgen.

Voor vrouwen geldt het beroep van vrachtwagenchauffeur als extra onaantrekkelijk. Tijdens de coronacrisis – en nog steeds – zijn chauffeurs bij de winkels waar ze goederen komen lossen vaak niet welkom om even naar het toilet te gaan. En de sfeer op een gemiddelde truckparking, vaak gevuld met tientallen mannelijke Oost-Europese chauffeurs die er al kamperend de verplichte rust doorbrengen, is nou ook niet bepaald vrouwvriendelijk te noemen.

Kortom: als de sector echt gelooft in het aanboren van nieuwe doelgroepen voor het vak als vrachtwagenchauffeur, is er nog een hoop werk aan de winkel. Een zeer moeizaam afgesloten cao met slechts enkele procentjes loonsverhoging, ongeveer gelijk aan de huidige inflatie, waarbij niets wordt gedaan aan de werk/privé-balans en de noodzaak tot overuren maken om een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, helpt daar niet bij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding