Het Openbaar Ministerie liet al vrij snel na het ongeval weten dat de chauffeur de aanrijding mogelijk met opzet veroorzaakte. Hij was in 2015 ook al betrokken geweest bij een ongeluk, waarbij een andere motoragent slachtoffer was en zijn arm verloor. Net als bij het ongeval nu, reed de trucker destijds na het incident door. En vorig jaar kwam een 79-jarige vrouw na een aanrijding met de vrachtwagen van dezelfde chauffeur om het leven. De officiële conclusie na de vorige aanrijding met een motoragent, dat er slechts sprake was geweest van onoplettendheid, komt met het nieuwste incident in een ander daglicht te staan.

De politie heeft inmiddels bevestigd dat er al langer sprake was van ‘spanningen van de chauffeur richting de politie’. Motoragenten die vonden dat het zo niet langer door kon gaan, trokken aan de bel bij de leiding van de verkeerspolitie, die vervolgens adviseerde om de chauffeur niet meer per motor te controleren. Het is een merkwaardige gang van zaken, die de indruk wekt dat de politie blijkbaar geen middelen in handen heeft om een buitensporig agressieve chauffeur van de weg te weren.

De vraag is verder of we niet meer mogen verwachten van het zelfreinigend vermogen binnen de sector. Waarom houdt een transporteur een chauffeur in dienst die al meerdere keren betrokken is geweest bij zware ongevallen? Zeker als er een vermoeden is van opzet. Wat kun je in een dergelijk geval verwachten van een klein familiebedrijf, zoals de containertransporteur waar het hier om gaat? En wat kunnen klanten doen met signalen die zij ontvangen over de reputatie die de betreffende chauffeur kennelijk genoot? Het zijn lastige vragen waar geen gemakkelijke antwoorden op te geven zijn. Wat wel vaststaat, is dat dit soort incidenten niet bijdragen aan het imago van de sector en afstralen op het vak van chauffeur.

De politie gaat evalueren of ze bij de zaak de juiste weg heeft bewandeld. ‘We hebben niets aan verwijten, we moeten samen verder’, zei de Rotterdamse politiechef Fred Westerbeke daarover. Toch zal hier de onderste steen boven moeten komen. Dit soort incidenten moet in de toekomst koste wat kost voorkomen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding