De zaak tussen de buitenlandse chauffeurs en Van den Bosch werd op de spits gedreven in 2014, toen tien Hongaren door het transportbedrijf op straat werden gezet nadat ze het cao-loon hadden opgeëist. Inmiddels hebben vier verschillende rechtbanken zich over de zaak gebogen, waarvan de laatste de zaak nu heeft terugverwezen naar de vijfde om de hoogte van het bedrag vast te stellen waarop de chauffeurs recht hebben. Een op het eerste oog overzichtelijk arbeidsconflict heeft zich op die manier veel te lang voortgesleept. Toch is het goed dat er na al die jaren nu duidelijkheid is. In de eerste plaats voor de chauffeurs zelf, hoewel het buitengewoon wrang is dat een van hen inmiddels is overleden.

De impact van de uitspraak is veel breder dan alleen deze Hongaarse casus. Van den Bosch is immers niet het enige transportbedrijf dat via zustermaatschappijen in het buitenland probeert de personeelskosten omlaag te brengen. De grootste winst van deze zaak is dat er nu duidelijkheid is ontstaan over de definitie van het ‘gewone werkland’. De rechter heeft klip en klaar duidelijk gemaakt dat een KVK-registratie in een Europees lagelonenland niet voldoende is om onder de Nederlandse arbeidswetgeving uit te komen. Ook andere partijen met een brievenbusmaatschappij in Oost-Europa zullen de uitspraak dus goed moeten bestuderen.

Het is een flinke stap op weg naar een gelijk speelveld in Nederland, waarbij voor iedereen duidelijk is wat er wel en wat er niet kan. Anderzijds legt de uitspraak bloot dat de kostenkloof tussen Oost- en West-Europa heel moeilijk te overbruggen is zonder over de schreef te gaan.

De uitspraak komt op een moment dat sociale dumping en uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs volop in de schijnwerpers staat. De Europese Commissie probeert deze problemen aan te pakken met het Mobiliteitspakket, waarin ook maatregelen zijn opgenomen om schijnconstructies tegen te gaan. Toch zullen ook in de toekomst jurisprudentie en richtlijnen vanuit Brussel alleen niet voldoende zijn om misstanden aan te pakken. Naleving valt of staat immers bij handhaving. En wat dat betreft is een gelijk speelveld nog ver weg.

Lees ook: Van den Bosch moet Hongaarse chauffeurs volgens cao betalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding