In combinatie met een gereduceerd aantal vluchten zou de status van vrachtluchthaven de beste marktkansen voor Maastricht Airport bieden als winstgevend bedrijf, met een minimale overlast voor de omgeving, aldus de CDA-politicus in zijn advies. Zijn conclusies worden door het nieuwe college nu gezien als een van de vele opties voor de toekomst van de regionale luchthaven, en daarmee draait het college de klok weer een stuk terug.

Een ander nadeel is dat de provincie, als eigenaar en uitbater van Maastricht Aachen Airport, met het recente voornemen om ook sluiting te onderzoeken weer twijfel zaait onder huidige gebruikers van de luchthaven en toekomstige klanten. Dat kan voor een luchthaven die al gebonden is aan stringente beperkingen ‘killing’ zijn, zoals een waarnemer het formuleerde. Het provinciebestuur speelt daarmee de buitenlandse concurrentie in de kaart, die in de vorm van Luik Airport op een afstand van 30 kilometer ligt van MAA.

Daarbij komt dat Limburg enkele jaren geleden het destijds verliesgevende Maastricht Airport voor een symbolisch bedrag van 1 euro overnam om er weer een winstgevend bedrijf van te maken. Daarin is de huidige directie geslaagd. Zelfs het moeilijke coronajaar 2020 sloot MAA als enige Nederlandse luchthaven af met een positief resultaat, dankzij de hernieuwde focus op luchtvracht. De directie had daarom wel wat meer krediet verdiend van de enige aandeelhouder.

Je kunt je ook afvragen wat een onderzoek naar sluiting aan nieuwe inzichten oplevert. In de afgelopen jaren is die optie al verschillende keren bekeken. Weer een onderzoek zal dan ook weinig toevoegen aan de huidige discussie rond de toekomst van de luchthaven.

In deze krant zegt luchtvrachtconsultant Franz van Hessen in een interview (pagina 18/19) dat het grote probleem rond Maastricht Aachen Airport de politiek zelf is. Hij wijst daarbij met de beschuldigende vinger niet alleen naar de bestuurders in het provinciehuis van Maastricht, maar vooral ook naar Den Haag. Daar wordt nauwelijks verantwoordelijkheid genomen voor de dure regionale luchthaveninfrastructuur in Nederland. Wat meer regie van de overheid is hard nodig, waarbij Maastricht Airport als onderdeel van een Nederlands airport-systeem onder de vlag van Schiphol een stralende toekomst tegemoet zou kunnen gaan, aldus Van Hessen. Het wordt tijd om deze optie snel te gaan onderzoeken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding