Dat stelt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) deze week in een opmerkelijke studie. Voor slechts 4% van de infrastructurele projecten, stuk voor stuk in de sector wegenbouw, is volgens het instituut meer maatwerk nodig. De andere 96% van alle projecten kan gewoon worden uitgevoerd als een beperkt aantal ‘piekbelasters’ wordt weggesaneerd.

De onderzoekers maken met hun conclusies een snelle en financieel behapbare uitweg mogelijk uit de zich al jaren voortslepende stikstofcrisis in Nederland. Goed nieuws voor de transport- en logistieke sector, die al een tijdlang moet toezien hoe noodzakelijke investeringsprojecten in de havens van Rotterdam en Amsterdam, op Schiphol en in distributiecentra in de provincie stilliggen omdat na de beruchte PAS-uitspraak door de Raad van State geen vergunningen meer werden afgegeven.

Het rapport van het EIB geeft een belangrijke handreiking om snel weer aan de slag te kunnen met de logistiek in Nederland. Het verdient aanbeveling om de conclusies van het instituut zo snel mogelijk mee te nemen in de huidige formatiegesprekken. En indien die gesprekken zich nog blijven voortslepen, zou het demissionaire kabinet met spoed knopen moeten doorhakken. Het dossier is immers niet controversieel verklaard.

Er zit wel een bittere nasmaak aan de conclusies van het EIB, want het instituut maakt allereerst brandhout van het eerdere forse prijskaartje (miljarden) dat het huidige demissionaire kabinet plakte op een oplossing voor de stikstofproblematiek. Het kan een stuk goedkoper en de uitvoerbaarheid lijkt aanzienlijk simpeler dan gedacht. Ook wat dat betreft werd door het demissionaire kabinet eerder nog geen enkel perspectief geboden.

Ofschoon vaak de ‘devil in the detail’ zit, moeten we ons afvragen waarom het kabinet met de betrokken ministeries niet eerder vergelijkbare oplossingen heeft kunnen bedenken. De conclusie lijkt verdedigbaar, dat Nederland als distributieland jaren heeft verkwist door het ontbreken van daadkracht bij de overheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding