Bedrijfsrisico bij schijnzelfstandige pakketbezorgers

Commentaar

Het kenmerk van ondernemen is het lopen van bedrijfsrisico. Indien de zaken goed gaan, leveren investeringen geld op. Als het minder gaat, zal een ondernemer geld moeten toeleggen. Maar in het moderne tijdperk worden risico’s regelmatig bij mensen neergelegd die in het ‘oude’ tijdperk gewoon in loondienst zouden zijn geweest.

De Nederlandse, Britse en Franse postbedrijven willen met hun pakketdochters de Belgische pakketmarkt veroveren. Maar omdat ze op prijs moeten concurreren met Bpost – anders win je geen klanten – en ze geen zin hebben om direct duizenden mensen in loondienst te nemen, wordt er volop gewerkt met soms malafide onderaannemers die vaak via wurgcontracten op hun beurt chauffeurs inhuren. Die rijders staan, ondanks de krappe arbeidsmarkt, nog altijd niet sterk. De vakbond spreekt zelfs van ‘je reinste slavernij’.

Het doet denken aan de discussie die in Nederland al jarenlang speelt met de onderaannemers van PostNL. Laatstgenoemde bepaalt de prijs, de planning, de wijze van bezorging, de kleur van de bus, noem maar op. Hierdoor is er overduidelijk sprake van schijnzelfstandigheid. Iedereen snapt wel dat PostNL alle macht heeft en de pakketbezorgers geen échte vrije ondernemers zijn. Dezelfde discussie speelde onlangs ook bij de maaltijdbezorgers van Deliveroo. En rondom de taxichauffeurs/maaltijdbezorgers van Uber. En de schoonmakers van Helpling. Veel platforms zetten zzp’ers in, maar de vraag is of dat terecht is.

Het is daarom goed dat de Europese Commissie met wetgeving komt om platformwerkers beter te beschermen. Als bedrijven menen dat ze wel met zelfstandige ondernemers werken, ligt de bewijslast bij hen. Want gevoelsmatig gaat het hier om mensen die eigenlijk in loondienst zouden moeten zijn van hun werkgever. Met de bijbehorende sociale zekerheidsplichten én -rechten.

Het zogenoemde rechtsvermoeden van werknemerschap dook ook al op in de plannen die inmiddels ex-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken had om platformwerkers te beschermen. En volgens werkgevers en vakbonden moet het volgende kabinet regelen dat alle zzp’ers die minder dan 30 euro per uur verdienen, automatisch werknemer zijn.

Veel van de zelfstandige pakketbezorgers zitten in hetzelfde schuitje als de platformwerkers. Het zou PostNL sieren als ze zich nu al direct van haar beste kant zou laten zien, zowel in Nederland als België. Want het past een voormalig staatsbedrijf niet om bedrijfsrisico’s af te wentelen op individuele pakketbezorgers die daar helemaal niet voor beloond worden.

De markt voor pakketbezorging is booming. Dan is er vast wel voldoende ruimte om de mensen die het daadwerkelijke werk uitvoeren netjes te behandelen. Want als de zaken goed gaan, verdient een ondernemer een mooie boterham. Bedrijfsrisico moet betaald worden, en dat is zeker niet het geval bij de zelfstandige pakketbezorgers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bedrijfsrisico bij schijnzelfstandige pakketbezorgers | NT

Bedrijfsrisico bij schijnzelfstandige pakketbezorgers

Commentaar

Het kenmerk van ondernemen is het lopen van bedrijfsrisico. Indien de zaken goed gaan, leveren investeringen geld op. Als het minder gaat, zal een ondernemer geld moeten toeleggen. Maar in het moderne tijdperk worden risico’s regelmatig bij mensen neergelegd die in het ‘oude’ tijdperk gewoon in loondienst zouden zijn geweest.

De Nederlandse, Britse en Franse postbedrijven willen met hun pakketdochters de Belgische pakketmarkt veroveren. Maar omdat ze op prijs moeten concurreren met Bpost – anders win je geen klanten – en ze geen zin hebben om direct duizenden mensen in loondienst te nemen, wordt er volop gewerkt met soms malafide onderaannemers die vaak via wurgcontracten op hun beurt chauffeurs inhuren. Die rijders staan, ondanks de krappe arbeidsmarkt, nog altijd niet sterk. De vakbond spreekt zelfs van ‘je reinste slavernij’.

Het doet denken aan de discussie die in Nederland al jarenlang speelt met de onderaannemers van PostNL. Laatstgenoemde bepaalt de prijs, de planning, de wijze van bezorging, de kleur van de bus, noem maar op. Hierdoor is er overduidelijk sprake van schijnzelfstandigheid. Iedereen snapt wel dat PostNL alle macht heeft en de pakketbezorgers geen échte vrije ondernemers zijn. Dezelfde discussie speelde onlangs ook bij de maaltijdbezorgers van Deliveroo. En rondom de taxichauffeurs/maaltijdbezorgers van Uber. En de schoonmakers van Helpling. Veel platforms zetten zzp’ers in, maar de vraag is of dat terecht is.

Het is daarom goed dat de Europese Commissie met wetgeving komt om platformwerkers beter te beschermen. Als bedrijven menen dat ze wel met zelfstandige ondernemers werken, ligt de bewijslast bij hen. Want gevoelsmatig gaat het hier om mensen die eigenlijk in loondienst zouden moeten zijn van hun werkgever. Met de bijbehorende sociale zekerheidsplichten én -rechten.

Het zogenoemde rechtsvermoeden van werknemerschap dook ook al op in de plannen die inmiddels ex-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken had om platformwerkers te beschermen. En volgens werkgevers en vakbonden moet het volgende kabinet regelen dat alle zzp’ers die minder dan 30 euro per uur verdienen, automatisch werknemer zijn.

Veel van de zelfstandige pakketbezorgers zitten in hetzelfde schuitje als de platformwerkers. Het zou PostNL sieren als ze zich nu al direct van haar beste kant zou laten zien, zowel in Nederland als België. Want het past een voormalig staatsbedrijf niet om bedrijfsrisico’s af te wentelen op individuele pakketbezorgers die daar helemaal niet voor beloond worden.

De markt voor pakketbezorging is booming. Dan is er vast wel voldoende ruimte om de mensen die het daadwerkelijke werk uitvoeren netjes te behandelen. Want als de zaken goed gaan, verdient een ondernemer een mooie boterham. Bedrijfsrisico moet betaald worden, en dat is zeker niet het geval bij de zelfstandige pakketbezorgers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding