Den Haag, kom in actie voor energietransitie logistiek

Commentaar

Om over te kunnen stappen op zero emissie moeten transportbedrijven tegenwoordig zelf ook energie-expert zijn. Een typerend voorbeeld daarvan staat in de krant van deze week. Overslagbedrijf VCK in de Amsterdamse haven wil graag zijn heftrucks op stroom laten rijden in plaats van diesel, maar krijgt van netbeheerder Liander niet de benodigde stroom­capaciteit om ze op te laden. Daarom moet de logistiek dienstverlener zelf maar allerlei oplossingen bedenken om slimmer om te gaan met zijn energieverbruik. En het is maar de vraag of dat gaat lukken.

Hier laat de overheid een grote steek vallen. Er gaan talloze subsidies naar zonnepanelen voor particulieren, die ze met de huidige stroomprijzen in een paar jaar terugverdienen. Maar als dieselverbruikers willen overstappen op zero emissie, geeft de overheid niet thuis. VCK zit in een zogenaamd ‘stroomcongestiegebied’. Dat betekent dat die hele regio midden in de Amsterdamse haven een probleem heeft als ze laadpunten voor heftrucks of e-trucks willen aanleggen. De benodigde stroomaansluiting komt er simpelweg niet. Het tegelijk opladen van een groot wagenpark op eigen terrein kan dit overslagbedrijf nog tot minimaal 2027 vergeten.

Het is echt aan Den Haag om hierin te ondersteunen, om te voorkomen dat bedrijven in de logistieke sector allemaal zelf het wiel moeten gaan uitvinden. Stroomvoorziening is een maatschappelijke taak waar de landelijke overheid verantwoordelijk voor is. En het probleem is niet nieuw. Doordat men in Den Haag nu nog steeds geen oplossing heeft, dreigt de kwestie te ontaarden in een wedstrijdje navelstaren. Indien ruimtelijke ordening-procedures of een gebrek aan financiering een versnelling in de weg staan, moet Den Haag nú optreden.

Stichting Natuur & Milieu kwam deze week met een rapport waarin gesteld wordt dat als distributiecentra hun daken vol leggen met zonnepanelen, hierdoor de helft van het wegtransport geëlektrificeerd kan worden. Dat is leuk bedacht, maar dat kunnen de netbeheerders de komende jaren nog helemaal niet aan. Sterker nog, zowel de zonnepanelen als de snellaadpunten voor de trucks kunnen op de meeste dc’s in Nederland nog niet aangesloten worden vanwege het gebrek aan stroomcapaciteit. Rechtstreeks stroom van je eigen zonnepanelen gebruiken klinkt misschien handig, maar trucks moeten natuurlijk ook in de vroege ochtend en in de winter opgeladen worden. En dat red je niet met eigen panelen. Daarvoor is toch echt stroom van het net nodig.

De hele energietransitie in de logistiek dreigt hopeloos vast te lopen. De e-trucks komen eraan, zoals in deze krant te lezen is in een reportage vanuit een Renault-fabriek, maar zonder de benodigde laadinfrastructuur zal dit ei nooit een kip worden. Dus Rob Jetten, aan de slag!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Den Haag, kom in actie voor energietransitie logistiek | NT

Den Haag, kom in actie voor energietransitie logistiek

Commentaar

Om over te kunnen stappen op zero emissie moeten transportbedrijven tegenwoordig zelf ook energie-expert zijn. Een typerend voorbeeld daarvan staat in de krant van deze week. Overslagbedrijf VCK in de Amsterdamse haven wil graag zijn heftrucks op stroom laten rijden in plaats van diesel, maar krijgt van netbeheerder Liander niet de benodigde stroom­capaciteit om ze op te laden. Daarom moet de logistiek dienstverlener zelf maar allerlei oplossingen bedenken om slimmer om te gaan met zijn energieverbruik. En het is maar de vraag of dat gaat lukken.

Hier laat de overheid een grote steek vallen. Er gaan talloze subsidies naar zonnepanelen voor particulieren, die ze met de huidige stroomprijzen in een paar jaar terugverdienen. Maar als dieselverbruikers willen overstappen op zero emissie, geeft de overheid niet thuis. VCK zit in een zogenaamd ‘stroomcongestiegebied’. Dat betekent dat die hele regio midden in de Amsterdamse haven een probleem heeft als ze laadpunten voor heftrucks of e-trucks willen aanleggen. De benodigde stroomaansluiting komt er simpelweg niet. Het tegelijk opladen van een groot wagenpark op eigen terrein kan dit overslagbedrijf nog tot minimaal 2027 vergeten.

Het is echt aan Den Haag om hierin te ondersteunen, om te voorkomen dat bedrijven in de logistieke sector allemaal zelf het wiel moeten gaan uitvinden. Stroomvoorziening is een maatschappelijke taak waar de landelijke overheid verantwoordelijk voor is. En het probleem is niet nieuw. Doordat men in Den Haag nu nog steeds geen oplossing heeft, dreigt de kwestie te ontaarden in een wedstrijdje navelstaren. Indien ruimtelijke ordening-procedures of een gebrek aan financiering een versnelling in de weg staan, moet Den Haag nú optreden.

Stichting Natuur & Milieu kwam deze week met een rapport waarin gesteld wordt dat als distributiecentra hun daken vol leggen met zonnepanelen, hierdoor de helft van het wegtransport geëlektrificeerd kan worden. Dat is leuk bedacht, maar dat kunnen de netbeheerders de komende jaren nog helemaal niet aan. Sterker nog, zowel de zonnepanelen als de snellaadpunten voor de trucks kunnen op de meeste dc’s in Nederland nog niet aangesloten worden vanwege het gebrek aan stroomcapaciteit. Rechtstreeks stroom van je eigen zonnepanelen gebruiken klinkt misschien handig, maar trucks moeten natuurlijk ook in de vroege ochtend en in de winter opgeladen worden. En dat red je niet met eigen panelen. Daarvoor is toch echt stroom van het net nodig.

De hele energietransitie in de logistiek dreigt hopeloos vast te lopen. De e-trucks komen eraan, zoals in deze krant te lezen is in een reportage vanuit een Renault-fabriek, maar zonder de benodigde laadinfrastructuur zal dit ei nooit een kip worden. Dus Rob Jetten, aan de slag!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement