Blijkbaar is er door het Nederlandse post- en pakketbedrijf weinig geleerd van eerdere invallen door de Belgische justitie die vorig jaar plaatsvonden in een aantal pakketcentra van het bedrijf. Die invallen hadden al als resultaat dat PostNL bij onze zuiderburen een rechtszaak boven het hoofd hangt. Overigens wacht in die samenhang ook concurrent GLS nog vervolging in België.

De nieuwe invallen en de daarbij gepleegde arrestaties betekenen dat de Belgische autoriteiten harder zijn gaan optreden tegen het hardleerse PostNL. De autoriteiten hadden vorig jaar bij de eerste invallen al met dergelijke aanhoudingen gedreigd. De arrestaties zijn uiterst pijnlijk voor het beursgenoteerde Nederlandse bedrijf, dat al jaren in een verwoede concurrentiestrijd is verwikkeld met marktleider Bpost om meer marktaandelen in de Belgische pakketmarkt. Het belangrijkste wapen daarbij zijn voor PostNL de kosten. Terwijl Bpost gebruik maakt van hoofdzakelijk dure koeriers in vaste dienst, heeft de concurrent uit Nederland dat gehele traject grotendeels uitbesteed aan een circus aan goedkope onderaannemers. En daar gaat het nu mis. Deze zetbazen houden zich niet aan cao-afspraken en dragen geen belasting en sociale premies af. Volgens de Belgische vakbond ABVV is het een ‘race to the bottom’, iets waaraan overigens niet alleen PostNL zich schuldig maakt.

Het verweer van PostNL is zwak te noemen. Zo zei het bedrijf dat er bij de inval in de drie centra geen grote mistoestanden zijn geconstateerd. De pakketvervoerder spreekt verder van een ‘willekeurige behandeling’ door de Belgische autoriteiten en insinueert daarmee dat justitie met de invallen eigenlijk het Belgische Bpost een handje wil helpen. Daarnaast blijft het bedrijf elke verantwoordelijkheid voor het doen en laten van de ingehuurde onderaannemers in het Belgische pakketvervoer afwijzen.

Het is zaak dat PostNL als opdrachtgever snel regie neemt over de zogeheten ‘last mile’ in het Belgische pakketvervoer en zich gedraagt als een goede werkgever. Die rol dient niet beperkt te blijven tot Nederland. Dat beleggersorganisatie VEB nu de druk op de top opvoert en duidelijkheid eist van de directie in Den Haag, is ook een aanwijzing dat PostNL deze zaak niet langer onder het tapijt kan vegen en schoon schip moet maken bij zijn Belgische dochter. Er is geen andere uitweg. Onder druk van de mistoestanden in het pakketvervoer is de Belgische overheid al bezig om de nationale postwet aan te passen. Dat gaat onder meer betekenen dat de grote koeriers van het land de verplichting krijgen om meer eigen bezorgers in dienst te nemen. Daarmee zal sowieso een einde komen aan de wild-west-toestanden in het Belgisch pakketvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement