Symbolische sluiting van de havens

Commentaar

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, zeker als het gaat om het sanctiebeleid tegen Rusland. Het is daarom hoogst opmerkelijk dat er verschil bestaat tussen het sluiten van havens voor Russische schepen tussen Nederland en België, en dat er zo kort voor de invoering van de maatregelen nog zoveel onduidelijkheid bestaat. Maar goed, onder de streep is er toch vooral sprake van symboolpolitiek.

De nieuwste sancties tegen Rusland zijn vrijdag 8 april in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Het pakket bestaat onder meer uit een verbod voor Russische schepen en door Rusland geëxploiteerde schepen om toegang te krijgen tot EU-havens. De Amsterdamse haven liet dinsdag direct weten zich hieraan te houden en vanaf dit weekend zijn haven te sluiten. Rotterdam en Moerdijk sloten zich hier de volgende dag na enig beraad bij aan.

Belgische havens als Antwerpen en het Vlaamse deel van North Sea Port hebben daarentegen nog geen duidelijkheid verschaft. Zij wachten op bericht van hun nationale overheid en kennelijk is de boodschap vanaf die zijde nog niet doorgestuurd.

Of deze specifieke Europese maatregel nu echt zoden aan de dijk gaat zetten, is ondertussen maar zeer de vraag. De meeste havens krijgen op jaarbasis gewoonlijk maximaal enkele tientallen schepen over de vloer die daadwerkelijk onder de Russische vlag varen. Bovendien bestaat die vloot vooral uit olietankers en schepen met lng. En die schepen zijn dan juist weer uitgezonderd van de sancties. Verder lijkt het vrij eenvoudig voor de Russische rederijen om het eigenaarschap van hun schepen via allerlei offshore-constructies te verbloemen.

Het regime in Moskou was al niet echt onder de indruk van de Europese sancties. Sterker nog, doordat de prijs van aardgas al maandenlang talloze keren zo hoog is als voorheen, staat de geldkraan van de EU richting Rusland nog altijd wagenwijd open. De symbolische sluiting van Europese havens is daarbij een druppel op een gloeiende plaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Symbolische sluiting van de havens | NT

Symbolische sluiting van de havens

Commentaar

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, zeker als het gaat om het sanctiebeleid tegen Rusland. Het is daarom hoogst opmerkelijk dat er verschil bestaat tussen het sluiten van havens voor Russische schepen tussen Nederland en België, en dat er zo kort voor de invoering van de maatregelen nog zoveel onduidelijkheid bestaat. Maar goed, onder de streep is er toch vooral sprake van symboolpolitiek.

De nieuwste sancties tegen Rusland zijn vrijdag 8 april in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Het pakket bestaat onder meer uit een verbod voor Russische schepen en door Rusland geëxploiteerde schepen om toegang te krijgen tot EU-havens. De Amsterdamse haven liet dinsdag direct weten zich hieraan te houden en vanaf dit weekend zijn haven te sluiten. Rotterdam en Moerdijk sloten zich hier de volgende dag na enig beraad bij aan.

Belgische havens als Antwerpen en het Vlaamse deel van North Sea Port hebben daarentegen nog geen duidelijkheid verschaft. Zij wachten op bericht van hun nationale overheid en kennelijk is de boodschap vanaf die zijde nog niet doorgestuurd.

Of deze specifieke Europese maatregel nu echt zoden aan de dijk gaat zetten, is ondertussen maar zeer de vraag. De meeste havens krijgen op jaarbasis gewoonlijk maximaal enkele tientallen schepen over de vloer die daadwerkelijk onder de Russische vlag varen. Bovendien bestaat die vloot vooral uit olietankers en schepen met lng. En die schepen zijn dan juist weer uitgezonderd van de sancties. Verder lijkt het vrij eenvoudig voor de Russische rederijen om het eigenaarschap van hun schepen via allerlei offshore-constructies te verbloemen.

Het regime in Moskou was al niet echt onder de indruk van de Europese sancties. Sterker nog, doordat de prijs van aardgas al maandenlang talloze keren zo hoog is als voorheen, staat de geldkraan van de EU richting Rusland nog altijd wagenwijd open. De symbolische sluiting van Europese havens is daarbij een druppel op een gloeiende plaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement