Dit blijkt althans uit een uitvoerig onderzoek van de Wereldbank en S&P Global Market Intelligence waarin de verblijftijden van meer dan 160.000 containerschepen in bijna 450 havens met elkaar werden vergeleken. Daaruit rolt de Container Port Performance Index (CPPI) 2021, de tweede editie van deze mondiale containerhaven-vergelijker die voortaan jaarlijks moet gaan verschijnen.

Het onderzoek oogt gedegen en de auteurs leggen uitvoerig verantwoording af over de door hen gevolgde onderzoek­systematiek. Niettemin lijkt de claim dat dankzij digitalisering er nu voor het eerst een ‘robuuste en betrouwbare manier’ is om de prestaties van havens met elkaar te vergelijken wat wankel. De gebruikte data zijn afkomstig van S&P Global, die ze weer ontleent aan elf grote containerrederijen die goed zouden zijn voor 80% van de mondiale vlootcapaciteit. Maar niet duidelijk is welke gegevens die nu precies hebben aangeleverd.

Daarnaast rijst de vraag of hier geen appels met peren worden vergeleken. Het merendeel van de nu bewierookte Arabische havens is in korte tijd uit de grond gestampt op greenfields, plekken waar nog geen economische activiteiten waren. Daardoor zijn de terminals hypermodern en hebben ze geen of nauwelijks last van verstopte achterlandverbindingen. Komen de prettige afwezigheid van hinderlijke vakbonden en de overvloedige aanwezigheid van oliedollars nog bij. Die omstandigheden maken het een stuk gemakkelijker om de kranen op topcapaciteit te laten draaien dan in bijvoorbeeld Europa en de VS met hun verouderde infrastructuur.

Wat niet wegneemt dat de kranen in Rotterdam volgens het prestatieonderzoek wel erg langzaam draaien. Europa’s grootste containerhaven staat in een aparte CPPI-rangschikking van 49 grote havens die meer dan vier miljoen teu per jaar overslaan op een armzalige 44ste stek en laat daarmee alleen Shanghai, Manilla, Savannah, Long Beach en Los Angeles achter zich. Van die havens heeft Rotterdam geen concurrentie te vrezen, maar wel van Hamburg, Antwerpen en Bremerhaven, die stuk voor stuk beduidend hoger zijn genoteerd. Dat is toch een niet te negeren signaal voor Rotterdam, dat ernaar zou moeten streven om volgend jaar een stuk hoger in de prestatie-vergelijker te eindigen.

Lees ook: Wereldbank: ‘Beste containerhavens zijn Arabisch’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement