De vakbond wijst keer op keer terecht op het gebrek aan handhaving van schijnconstructies in ons land door de verantwoordelijke overheidsdiensten. De kans dat je als ondernemer wordt gecontroleerd is klein en wordt steeds kleiner doordat onder meer de Belastingdienst, Arbeidsinspectie en ILT niet beschikken over de benodigde capaciteit. Tegelijkertijd worden de vervoerders steeds inventiever bij het opzetten van allerlei constructies, waardoor het onderscheid tussen werknemers en zzp’ers een grijs gebied dreigt te worden. De regelgeving is daardoor verworden tot een papieren tijger.

De uitwassen van schijnzelfstandigheid blijken bij uitstek een Nederlands probleem. Vorige maand tikte de Europese Commissie Den Haag om die reden nog eens op de vingers. Het functioneren van de Nederlandse arbeidsmarkt is onder de maat, stelt Brussel, en dat moet nu echt anders. De Commissie dreigde zelfs een bijdrage aan het miljarden kostende Natio­naal Herstelplan te schrappen als het kabinet geen stappen onderneemt om de sociale uitbuiting van onder meer de koeriers aan banden te leggen. Ook de SER adviseert al langere tijd om de vergaande flexibilisering in verschillende bedrijfstakken, waaronder de logistiek, aan te pakken.

Volgens FNV is het simpel en moet al het werk voor platformbedrijven als ‘normaal’ werk gezien worden, en horen arbeidsovereenkomsten daarbij. Daarmee zouden echter de kansen verdwijnen voor arbeidskrachten die wel graag als zelfstandige aan de slag willen. Er zijn genoeg bedrijfstakken waar de vrijheid van ondernemerschap hoog in het vaandel staat. Anderzijds zijn nu vooral medewerkers met een toch al zwakke sociaal-economische positie de pineut door de opstelling van bedrijven als Deliveroo. Daarmee ligt uitbuiting steevast op de loer. Het is van het grootste belang dat de Belastingdienst en de andere handhavers nu werk maken van hun taken en deze uitwassen aanpakken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement