Sluis Grave bij Nederasselt is momenteel een essentiële schakel voor de binnenvaart. Dat is omdat Sluis Weurt al sinds 21 juli dicht is vanwege laagwater en onderhoudsproblemen. De binnenvaart moet door het omvaren zo’n anderhalve dag extra rekenen om ladingen te vervoeren naar het achterland, en dan is het dus ook nog eens wachten op een nieuwe deurcilinder. Of op het verwijderen van een stapel stenen die onder water in de weg blijkt te liggen.

De oplossing van Rijkswaterstaat is geen concreet plan van aanpak, maar de afspraak om schippers te bellen zodra de sluis plek voor hen heeft, zodat ze in de tussentijd wat anders kunnen gaan doen. Moeten ze wel het geluid van hun telefoon aan laten staan. Als je niet denkt aan die duizenden euro’s schades die zo’n schipper oploopt door het wachten bij de sluis, is het bijna komisch.

Dat het slecht gesteld is met de sluizen is al langer bekend. Brancheverenigingen luiden al jaren de noodklok, maar die lijkt door de verantwoordelijken maar niet te worden gehoord. In 2015 waarschuwde zelfs de Rekenkamer al dat de begroting voor renovaties en onderhoud aan de infrastructuur structureel geld te kort kwam, op dat moment 400 miljoen euro. Sindsdien is er wat dat betreft niets verbeterd.

Dat de binnenvaart kampt met capaciteitsproblemen heeft zeker meer oorzaken. Laagwater, het toegenomen kolentransport, het vertrek van schepen naar Oost-Europa om Oekraïens graan te vervoeren. Maar de infrastructurele problemen mogen bepaald niet worden uitgevlakt. Sluis Weurt aan de Maasroute was de eerste zes maanden van dit jaar meer dan de helft van de tijd niet beschikbaar vanwege onderhoudsproblemen, en renovatie staat pas gepland voor 2028. En dat terwijl hier jaarlijks 25.000 schepen passeren die gezamenlijk 25 miljoen ton lading vervoeren, inclusief 144.000 containers.

Als de stremmingen blijven aanhouden, wordt de binnenvaart nooit de betrouwbare modaliteit die wenselijk is om de modal shift te realiseren. Het is hoog tijd dat Rijkswaterstaat de miljoenen vrijmaakt die nodig zijn voor grootschalig onderhoud, renovatie en nieuwbouw ten behoeve van de vaarwegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement