Wereldwijd is er een enorm gevecht bezig om aardgas en lng. Hele economieën dreigen komende winter vast te lopen door absurd hoge prijzen en zelfs tekorten. De lng-trucks zullen mee moeten in dit geweld, waardoor de kilometerkostprijs zeer onvoorspelbaar wordt dit najaar.

Trucks op diesel hebben hier in veel mindere mate last van. Olie kan per tanker immers van overal uit de wereld gehaald worden. Lng heeft op wereldschaal een veel beperktere en minder flexibele capaciteit. Als die capaciteit ook nog eens volop wordt ingezet als alternatief voor de aardgaspijpleidingen vanuit Rusland, moet het tankstation concurreren met hele industrieën om het plotselinge schaarse goedje.

De kans is groot dat de lng-prijs aan de pomp de komende maanden nog verder stijgt, waardoor het onbetaalbaar wordt om met lng-trucks te blijven rijden. De vraag is of het met de huidige tekorten maatschappelijk überhaupt wenselijk zou zijn om de lng-trucks veel kilometers te laten maken. Lng kan wellicht beter ingezet worden in sectoren waar echt geen alternatief bestaat. Ook al is dat voor de wegtransporteurs die jaren geleden het goede voorbeeld gaven om duurzaam op lng te gaan rijden dan wel even een bijzonder zure appel.

De kolencentrales hebben de afgelopen jaren miljarden euro’s toe gekregen om hun capaciteit te verlagen en minder kolen te stoken. Het zou het kabinet sieren als het ook de transporteurs compenseert voor het noodgedwongen stilzetten van hun lng-trucks de komende winter.

Lees ook: Lng-truck verliest de slag door prijsexplosie aan de pomp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement