Lzv’s (lange en zware vrachtwagens) zijn vrachtwagencombinaties die bestaan uit standaard voertuigen maar die langer en soms ook zwaarder zijn dan volgens het Voertuigenregelement is toegestaan. Het gaat om combinaties met een maximaal treingewicht van 60 ton (normaal: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Lzv’s zijn minder belastend voor het milieu en schelen in de drukte op de weg. TLN en EVO willen dat de mogelijkheden voor deze trucks worden verruimd en dat ook de buurlanden de ruimte gaan bieden aan deze wagens.
Op lzv van 50 ton zit niemand te wachten
Binnen enkele dagen neemt minister Camiel Eurlings een besluit over het gewicht van de lzv. Wordt het beladingsgewicht we...
LZV’s: Verkeersorganisaties willen strengere voorwaarden
Langere en zwaardere vrachtauto's (LZV's) leveren op regionale en lokale wegen onnodig gevaar op voor kwetsbare verkeersd...
LZV’s: ‘Duitse wegen kunnen verkeer zonder LZV niet aan’
De Duitse infrastructuur kan het verkeersaanbod niet meer aan. Als de Duitse politiek zich definitief uitspreekt tegen de...
LZV’s: Branche wil behoud van zestigtons LZV
Zijn LZV's van 60 ton te zwaar? Nee, vinden de brancheorganisaties. Ja, zegt minister Eurlings. Hij wil terug naar 50 ton...
LZV’s: Brede Duitse lobby tegen toelating
In Duitsland heeft zich een brede lobbygroep gevormd tegen de toelating van lange en zware vrachtauto's op Duitse wegen.
LZV’s: Europese spoorlobby verzet zich
De Europese spoorwegen en hun leveranciers voeren actie tegen de toelating van de lange zware vrachtwagen (LZV). Tegelijk...
LZV’s: Europarlement voelt voor langere trucks
Het Europees Parlement voelt ervoor om langere en zwaardere vrachtwagens toe te laten op bepaalde routes in Europa. De pa...
LZV’s: Lange vrachtwagens bedreiging railcargo
De komst van lange vrachtwagen-combinaties op de Britse wegen heeft dramatische gevolgen voor het goederenvervoer per tre...
LZV’s: Europa heeft liever spoor
De commissie voor vervoersvraagstukken van het Europees Parlement wil geen lange en zware vrachtautocombinaties in het ve...
LZV’s: Duitsland stelt LZV-besluit uit
De kansen voor lange en zware vrachtauto’s in Duitsland keren. De machtige lobby tegen de toelating heeft duidelijk twi...