Lzv’s (lange en zware vrachtwagens) zijn vrachtwagencombinaties die bestaan uit standaard voertuigen maar die langer en soms ook zwaarder zijn dan volgens het Voertuigenregelement is toegestaan. Het gaat om combinaties met een maximaal treingewicht van 60 ton (normaal: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Lzv’s zijn minder belastend voor het milieu en schelen in de drukte op de weg. TLN en EVO willen dat de mogelijkheden voor deze trucks worden verruimd en dat ook de buurlanden de ruimte gaan bieden aan deze wagens.
LZV’s: Groot maar fijn – acht misverstanden
Hij zou wegen aantasten en zorgen voor lange files. Acht misverstanden over de LZV, belicht door Rink-Jan Slotema van de ...
LZV’s: Dukes of Hazard in een ecocombi
De ecocombi rijdt echt anders dan een gewone combinatie. Grote bochten maken, rekening houden met verkeer dat aarzelt bij...
LZV’s: Berlijn loopt niet warm voor de Gigaliner
Enkele Duitse deelstaten experimenteren met de ‘Gigaliner’, maar de meeste Länder zien er weinig in en Berlijn is ze...
LZV’s: De gestage opmars van de Lange en Zware Voertuigen
Gemeengoed in Scandinavië, Australië en de Verenigde Staten, omstreden in onze buurlanden, maar populair bij Nederlands...
Betuweroute: Miljardeninvestering moet nu bewezen worden
Als mollen zijn ze tekeer gegaan, de tunnelgravers en boorders van de Betuweroute. Het begon als een overzichtelijk proje...