Lzv’s (lange en zware vrachtwagens) zijn vrachtwagencombinaties die bestaan uit standaard voertuigen maar die langer en soms ook zwaarder zijn dan volgens het Voertuigenregelement is toegestaan. Het gaat om combinaties met een maximaal treingewicht van 60 ton (normaal: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Lzv’s zijn minder belastend voor het milieu en schelen in de drukte op de weg. TLN en EVO willen dat de mogelijkheden voor deze trucks worden verruimd en dat ook de buurlanden de ruimte gaan bieden aan deze wagens.
Transportsector verdeeld over vrije cabotage
De Nederlandse transportwereld is verdeeld over het voorstel van de Europese Commissie om cabotage in het wegvervoer hele...
Vlaamse proef met ecocombi start eind zomer
De proef met de ecocombi in Vlaanderen gaat waarschijnlijk na de zomervakantie beginnen. Bedrijven die willen deelnemen, ...
TLV betreurt handhaving maximum van 40 ton
Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) betreurt het dat het Europees Parlement zich tegen het grensoverschrijdend vervoe...
Europarlement zet ecocombi de voet dwars
Het Europees Parlement is tegen grensoverschrijdend vervoer met de ecocombi, de vrachtautocombinatie met een lengte van m...
Groenen in Hessen willen proef ecocombi voortzetten
De Groenen in de nieuwe regering van de Duitse deelstaat Hessen willen de proef met de ecocombi voortzetten.
Dat heeft de...
Dijk Enkhuizen-Lelystad vrij voor ecocombi’s
De dijk tussen Enkhuizen en Lelystad is vrijgegeven voor ecocombi's.
De verbindingsweg tussen de A7 in Noord-Holland en d...
Meer wegen opengesteld voor ecocombi’s
De transportsector is tevreden dat het aantal rijkswegen waarop met ecocombi's mag worden gereden, op 1 februari wordt ui...
Zweden studeert op nog langere ecocombi
Zweden gaat onderzoeken of vrachtautocombinaties langer dan 25,25 meter en zwaarder dan 60 ton op de wegen kunnen worden ...
Bier Bavaria in België en Frankrijk vervoerd met LNG-trucks
Van den Heuvel Logistiek gaat voor bierbrouwer Bavaria de distributie verzorgen in België en Frankrijk. Dat zal gebeuren...
Elf nieuwe Euro VI-trekkers voor De Jong-Grauss
De Jong-Grauss Transport heeft elf nieuwe Euro VI-trekkers gekocht van het merk DAF XF. Eén hiervan zal als trekker voor...