Het bedrijf schrapt de komende maanden in totaal circa 150 banen bij Shiprepair Rotterdam, Shiprepair Van Brink en Shiprepair Vlissingen. Dat komt volgens vakbond CNV neer op een reductie van 30%.

De situatie is vooral te wijten aan de lage olieprijzen. Eigenaren van FPSO’s, platformen en andere offshore schepen stellen onderhoud zoveel mogelijk uit om de uitgaven beperkt te houden. ‘De reparatie van offshore schepen ligt echt stil’, zegt woordvoerder Arold de Vries. ‘De nieuwbouw ook, maar daar kunnen we het gat opvangen met andere scheepstypen vanwege ons brede portfolio. In de reparatie lukt dat niet.’ Ook in de transportmarkten bezuinigen reders vanwege de financiële druk op onderhoud van hun schepen.

Vakbondsbestuurder Piet Verburg van CNV spreekt van een ‘forse’ ingreep. ‘Dit betekent dat ongeveer een op de drie medewerkers van de getroffen vestigingen zijn baan verliest’, zo benadrukt hij. De bonden gaan binnenkort met de onderneming in gesprek over de personeelsinkrimping, die op de drie locaties alle lagen van de organisatie treft.

De reparatiewerven van Damen zetten twee jaar geleden juist nog sterk in op de zware offshore. ‘Dat is een groeimarkt. Volgens ons zijn er op de Noordzee tenminste tien FPSO’s die in 2017, ’18 en ’19 onderhoudswerk nodig hebben’, zei manager Offshore & Conversion Bas Loohuis toen. De reparatie van grote offshore schepen gold toen nog als een jonge markt voor de werven, die daarmee de concurrentie aangingen met Keppel Verolme.

Er zijn volgens De Vries nog geen plannen om ook op andere werven het personeelsbestand te verkleinen. De nieuwbouwactiviteiten van Damen lopen volgens hem nog steeds goed, onder andere dankzij de cruise- en ferry-industrie. De resultaten over 2016 zullen wel lager liggen dan in de jaren er voor.

Damen is al het zoveelste bedrijf in de offshoresector dat een reorganisatie aankondigt. Heerema schrapte vorig jaar een kleine 350 arbeidsplaatsen in Nederland. Scheepswerven IHC en Keppel Verolme streepten samen meer dan vijfhonderd banen weg.

Damen heeft in totaal 33 scheeps- en reparatiewerven en wereldwijd. Er werken 9000 man bij het bedrijf, waarvan een derde in Nederland.