XPO verdrievoudigt winst in eerste halfjaar

halfjaarcijfers

XPO, de Amerikaanse logistieke dienstverlener met ook grote belangen in Europa, heeft in de eerste jaarhelft de nettowinst opgevoerd naar 204,4 miljoen dollar. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 67,1 miljoen dollar.

De winst per aandeel steeg van 0,54 dollar naar 1,53 dollar. De omzet steeg in de eerste twee kwartalen 17,2% tot 8,56 miljard dollar. In het nu afgesloten tweede kwartaal kwam de omzet 16% hoger uit op 4,36 miljard dollar. De nettowinst die aan de aandeelhouders kan worden toegerekend, steeg in het tweede kwartaal van 47,6 naar 137,5 miljoen dollar. Per aandeel was dat 1,03 dollar (tweede kwartaal 2017: 0,38 dollar). Voor het eerste halfjaar ging deze nettowinst met bijna de helft omhoog naar 212,7 miljoen dollar.

Transportdivisie

De divisie transport van XPO voerde de omzet in het tweede kwartaal 14,5% op tot 2,89 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat steeg aanzienlijk, van 165 naar 205,4 miljoen dollar. XPO deed goede zaken op de Amerikaanse markt voor expeditie en inkoop van transport voor derden en die voor distributievervoer. In Europa waren er omzetstijgingen in het volle-trucklading- en het groupagevervoer.

Dat leidde tot een stijging van het operationele resultaat van 165 miljoen euro in het tweede trimester vorig jaar tot 205,4 miljoen dollar dit jaar. XPO hanteert als aan de Amerikaanse beurs genoteerd concern de Amerikaanse GAAP-boedkhoudmethode, maar gebruikt ter vergelijking ook de Europese regels. Volgens de laatste norm steeg bij de divisie transport het resultaat voor belasting, rente en bijzondere posten (ebitda) in het tweede kwartaal 13,7% tot 335,1 miljoen dollar.

Logistiek

In de logistiek (op- en overslag en toegevoegde-waardediensten) nam de omzet in het tweede kwartaal 19,1% toe tot 1,51 miljard dollar in vergelijking met hetzelfde tijdvak in 2017. Hier had XPO de wind mee dankzij de wereldwijde opmars van e-commerce. Ook gingen de zaken naar wens in de logistiek van verpakte goederen en hoogtechnologische lading in Noord-Amerika en in de kledinglogistiek in Europa. De ebitda steeg in de logistiek 20,6% tot 134 miljoen dollar. Dat was, zegt XPO, vooral te danken aan verbeterde productiviteit bij de vestigingen en de algemene omzetgroei.

Topman Bradley Jacobs wijst erop dat vooral het tweede kwartaal voor zijn concern zeer goed is geweest, met over de hele linie forse toenames van zowel omzet als resultaten en winsten. Vooral de rendabiliteit steeg, veel sterker dan de omzet. Jacobs kondigt voor dit jaar een sterke groei aan van de activiteiten op digitale vrachtenmarkten en het distributievervoer over ‘de laatste kilometer’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

XPO verdrievoudigt winst in eerste halfjaar | NT

XPO verdrievoudigt winst in eerste halfjaar

halfjaarcijfers

XPO, de Amerikaanse logistieke dienstverlener met ook grote belangen in Europa, heeft in de eerste jaarhelft de nettowinst opgevoerd naar 204,4 miljoen dollar. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 67,1 miljoen dollar.

De winst per aandeel steeg van 0,54 dollar naar 1,53 dollar. De omzet steeg in de eerste twee kwartalen 17,2% tot 8,56 miljard dollar. In het nu afgesloten tweede kwartaal kwam de omzet 16% hoger uit op 4,36 miljard dollar. De nettowinst die aan de aandeelhouders kan worden toegerekend, steeg in het tweede kwartaal van 47,6 naar 137,5 miljoen dollar. Per aandeel was dat 1,03 dollar (tweede kwartaal 2017: 0,38 dollar). Voor het eerste halfjaar ging deze nettowinst met bijna de helft omhoog naar 212,7 miljoen dollar.

Transportdivisie

De divisie transport van XPO voerde de omzet in het tweede kwartaal 14,5% op tot 2,89 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat steeg aanzienlijk, van 165 naar 205,4 miljoen dollar. XPO deed goede zaken op de Amerikaanse markt voor expeditie en inkoop van transport voor derden en die voor distributievervoer. In Europa waren er omzetstijgingen in het volle-trucklading- en het groupagevervoer.

Dat leidde tot een stijging van het operationele resultaat van 165 miljoen euro in het tweede trimester vorig jaar tot 205,4 miljoen dollar dit jaar. XPO hanteert als aan de Amerikaanse beurs genoteerd concern de Amerikaanse GAAP-boedkhoudmethode, maar gebruikt ter vergelijking ook de Europese regels. Volgens de laatste norm steeg bij de divisie transport het resultaat voor belasting, rente en bijzondere posten (ebitda) in het tweede kwartaal 13,7% tot 335,1 miljoen dollar.

Logistiek

In de logistiek (op- en overslag en toegevoegde-waardediensten) nam de omzet in het tweede kwartaal 19,1% toe tot 1,51 miljard dollar in vergelijking met hetzelfde tijdvak in 2017. Hier had XPO de wind mee dankzij de wereldwijde opmars van e-commerce. Ook gingen de zaken naar wens in de logistiek van verpakte goederen en hoogtechnologische lading in Noord-Amerika en in de kledinglogistiek in Europa. De ebitda steeg in de logistiek 20,6% tot 134 miljoen dollar. Dat was, zegt XPO, vooral te danken aan verbeterde productiviteit bij de vestigingen en de algemene omzetgroei.

Topman Bradley Jacobs wijst erop dat vooral het tweede kwartaal voor zijn concern zeer goed is geweest, met over de hele linie forse toenames van zowel omzet als resultaten en winsten. Vooral de rendabiliteit steeg, veel sterker dan de omzet. Jacobs kondigt voor dit jaar een sterke groei aan van de activiteiten op digitale vrachtenmarkten en het distributievervoer over ‘de laatste kilometer’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement